لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

دفتر دانش: 'طرح امنیتی غرب کابل' منجر به تأمین امنیت خواهد شد


آرشیف، یک پولیس امنیتی در شهر کابل
آرشیف، یک پولیس امنیتی در شهر کابل

دفتر معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان به‌دنبال تأیید طرح امنیتی غرب شهر کابل از جانب رئیس جمهوری، گفته که این طرح منجر به تأمین امنیت غرب کابل خواهد شد.

حمله‌های مرگبار پیهم در غرب شهر کابل، حکومت را واداشت تا طرح امنیتی ویژه‌ای برای تامین امنیت این منطقه تهیه کند.

محمد هدایت رئیس دفتر سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری گفت که این طرح در مشوره با نهادهای مردمی تهیه شده و با اجرای آن از بیشتر حمله‌ها در غرب شهر کابل جلوگیری خواهد شد.

به گفته آقای هدایت، این طرح دو بخش دارد که شامل افزایش نیروهای امنیتی و همکاری مردم در تامین امنیت غرب شهر کابل می‌شود.

او گفت: "براساس این طرح پوسته‌های امنیتی اردو، پولیس و امنیت ملی یعنی سه کمر بند امنیتی ایجاد می‌شود. علاوه بر آن بخش‌های نیروهای امنیتی در این ساحه‌ها در نظر گفته شده. بخش دیگر این‌طرح مشارکت دادن مردم به اشکال مختلف در تامین امنیت است. استخدام مردم و فعال کردن بخش‌های کشفی در این زمینه که در گذشته نیز و جود داشته است."

این طرح امنیتی پس از حمله مرگبار بر مکتب سیدالشهدا و حمله‌های مشابه دیگر در غرب شهر کابل به دستور محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تهیه شده است.

شماری از دانش آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل
شماری از دانش آموزان مکتب سیدالشهدا در غرب کابل

این طرح روز شنبه در نشست امنیتی ویژه به ریاست آقای غنی تائید و به شورای امنیت ملی دستور داده شد که در همآهنگی با نمایندگان دفاتر هر دو معاون ریاست جمهوری بررسی شود.

محمدباقر سعیر باشنده غرب شهر کابل این طرح را کامل خواند و تاکید کرد که باید برای عملی کردن آن اقدام فوری صورت گیرد.

او افزود: "این طرح زمانی می‌تواند مفید واقع شود که آنچه تهیه شده عملی شود. فعلاً این طرح که آماده شده یکی از بهترین طرح‌ها است و به کمک و همکاری همه بزرگان تهیه شده است."

نهادهای امنیتی هنوز درباره این طرح توضیحی نداده‌اند.

در عین حال شریف وطندوست دیگر باشنده غرب شهر کابل گفت که محلاتی در حوزه‌های سوم، ششم و سیزدهم آسیب‌پذیر هستند و حکومت باید برای تامین امنیت آنها هرچه زودتر دست به کار شود.

او گفت: "ما می‌خواهیم که این طرح عملی شود؛ چون برای تامین امنیت غرب شهر کابل بسیار تاثیرگذار است. امیدوار هستیم که حکومت به وعده خود در این زمینه عمل کند."

این طرح در حالی تهیه شده که غرب شهر کابل در این اواخر شاهد حمله‌های مرگبار پیهم بوده است که می‌توان از حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش، حمله بر شفاخانه صد بستر و انفجارهای اخیر در موترهای مسافربری یاد کرد که منجر به کشته و زخمی شدن صدها غیر نظامی شده است.

انفجار در اثر ماین کارگزاری شده در یک موتر شهر در غرب کابل
انفجار در اثر ماین کارگزاری شده در یک موتر شهر در غرب کابل

همچنین در سه انفجار پیهم در نزدیک مکتب دخترانه سیدالشهدا صد تن کشته و بیش از ۱۵۰ نفر که بیشتر شاگردان این مکتب بودند، زخمی شدند.

این حمله‌ها واکنش‌های تندی را در داخل و بیرون از افغانستان در پی داشته است. از جمله کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان این حمله‌ها را نسل‌کشی و تلاش برای هویت‌زدایی هزاره‌ها خواند.

XS
SM
MD
LG