لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

واکنش وزارت خارجه افغانستان به گفته‌های قریشی، پاکستان بر طالبان نفوذ کامل دارد


آرشیف، دیدار شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان با شماری از مقام‌های ارشد سیاسی گروه طالبان
آرشیف، دیدار شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان با شماری از مقام‌های ارشد سیاسی گروه طالبان

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات تازه شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته که این کشور در گروه طالبان نفوذ کامل دارد.

این وزارت در واکنش به اظهارات تازه وزیر خارجه پاکستان، این کشور را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده است.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت که گروه طالبان زیر نفوذ کامل پاکستان است. ​

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

به گفته او، هیئت گفتگوکننده افغانستان چند ماه پیش برای مشورت از قطر به افغانستان بازگشت، اما هیئت گروه اطلبان به این منظور به پاکستان سفر کرد.

آقای هیواد در واکنش به این سخنان آقای قریشی که گفت رهبران طالبان در پاکستان نیستند، بلکه در افغانستان هستند، گفت: وزارت خارجه افغانستان به این باور است که پاکستان همکاری صادقانه پاکستان و اجرای تعهدات آن کشور می‌تواند به روند صلح افغانستان کمک کند. ما باور داریم که پاکستان در روند صلح در تشویق رهبران طالبان نفوذ کامل و امکانات زیادی به دست دارد."

این اظهارات در حالی مطرح شده که شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مصاحبه‌ای با تلویزیون خصوصی طلوع گفت که رویکرد سیاسی کشورش در قبال افغانستان تغییر کرده است. او در این مصاحبه که دیشب پخش شد، گفت که پاکستان از دولتی در افغانستان حمایت می‌کند که برای همه افغانها قابل قبول باشد.

وزیر خارجه پاکستان این ادعا را که این کشور به طالبان پناهگاه داده، رد کرد.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان
شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان

قریشی در این پرس‌وشنود تلویزیونی‌اش گفت: "بارها گفته شده، اما من نمی‌گویم که آنها این جا روابطی ندارند، ولی با اطمینان می‌توانم بگویم که رهبران عمده آنها (طالبان) در پاکستان زندگی نمی‌کنند، بلکه در واقع در افغانستان زندگی می‌کنند."

آقای قریشی افزود که تلاش می‌کند در روند صلح افغانستان نقش سازنده‌ای بازی کند و برای این با طالبان تماس دارد که گفتگوهای صلح را تسهیل کند.

این در حالی است که پیش از این حمدالله محب، مشاور امنیت ملی محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با اظهارات تندی خشم مقام‌های پاکستانی را برانگیخته بود.

در همین حال، شماری از کارشناسان سیاسی تأکید کرده‌اند که جنگ لفظی میان مقام‌های دو کشور در وضعیت کنونی به نفع این کشورها نیست، بلکه مسائل خود را با روش‌های مسالمت‌آمیز حل کنند.

XS
SM
MD
LG