لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

حامد کرزی: امریکا یک کشور رنج‌دیده و درگیر جنگ را ترک می‌کند


حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان می‌گوید که امریکا در این کشور ناکام شده و یک کشور رنج‌دیده و درگیر جنگ را ترک می‌گوید.

رئیس جمهور سابق این اظهارات را در مصاحبۀ دیروز خود (۲۰ جون) با آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گفته است.

حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان که بعد از سقوط رژیم طالبان به کمک ائتلاف به رهبری امریکا به قدرت رسید، حضور خارجیان را سبب مصایب و رنج‌های افغان‌ها می‌داند.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

کرزی گفت: "بخاطر حضور آن‌ها ما امروز با چنین وضعیت دچاریم. ما نمی‌خواهیم که بدبختی‌ها و بی‌وقاری که امروز ما با آن روبروهستیم ادامه یابد. وقتی که اطفال ما پیشروی مکاتب کشته می‌شوند. نه، حداقل ما خواهیم دانست که چه کسی را مقصر بدانیم، وقتی که آن‌ها اینجا نباشند."

آقای کرزی می‌افزاید که امریکا یک کشوری را ترک می‌گوید جنگ و نزاع در آن به اوج خود رسیده است.

کرزی افزود: "آن‌ها یک کشور درگیر جنگ را ترک می‌گویند که خونی بسیاری در آن ریخته شده و بسیار رنج دیده است."

رئیس جمهورسابق می‌گوید که امریکا برای ازبین بردن تروریزم و آوردن آرامی و صلح به افغانستان آمد ولی بعد از ۲۰ سال حضور در این کشور به گفتۀ وی نتوانست که به این دو هدف خود نایل شود.

اما رئیس جمهور امریکا و دیگر مقام‌های این کشور گفته اند که آن‌ها به اهداف خود در افغانستان دست یافته اند.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا

جو بایدن در سخنرانی چهاردهم اپریل خود گفت: "بن لادن کشته شد. شبکه القاعده در افغانستان و عراق متلاشی شد و اکنون وقت آن فرار رسیده که این جنگ دایمی را پایان بخشیم."

مقام‌های امریکایی می‌گویند که افغان‌ها اکنون باید جنگ و نزاع جاری را از طریق گفتگو حل کنند. امریکا و ناتو همۀ سربازان خود را تا یازدهم سپتمبر از افغانستان خارج می‌کنند و به بزرگ‌ترین حضور نظامی خود در این کشور خاتمه می‌بخشند.

رئیس جمهور سابق افغانستان درحالی نسبت به اوضاع کشور ابراز نگرانی می‌کند که طالبان در این اواخر در چندین ولایت پیشرفت‌های داشته اند.

مقام‌های محلی می‌گویند که حد اقل شش ولسوالی دیگر در هفتۀ اخیر در ولایت‌های فراه، فاریاب، جوزجان، سمنگان و تخار به‌دست طالبان سقوط کرده است.

اما وزارت دفاع می‌گوید که نیروهای دولتی بخاطر جلوگیری از تلفات نظامیان و افراد ملکی از برخی مناطق عقب‌نشینی کرده‌اند و برای تصرف مجدد این مناطق برنامۀ خاص روی دست دارند.

جنرال بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع می‌گوید که او خود به ولسوالی‌ها می‌رود و شرایط را از نزدیک می‌بیند.

جنرال بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان
جنرال بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان

جنرال محمدی افزود که طالبان با آغاز خروج قوای بین‌المللی از افغانستان جنگ را شدت بخشیده‌اند. او از جامعۀ جهانی خواست که به حمایت خود از نیروهای افغان ادامه دهد.

ازسوی دیگر قصر سفید در یک اعلامیه درمورد بازدید آیندۀ رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی از امریکا گفته است که واشنگتن در کنار حکومت افغانستان قرار خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که این کشور دوباره به لانۀ تروریزم مبدل نمی‌شود و کدام تهدیدی به امریکا متوجه نمی‌کند.

اعلامیه تاکید می‌کند که امریکا به همکاری اقتصادی، دیپلوماتیک و بشری خود با افغانان ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG