لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

مسیر: دولت باید سیاست "توجیه و انکار" را کنار بگذارد


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

پیشروی سریع گروه طالبان و تصرف شمار قابل توجهی از ولسوالی‌ها در ولایت‌های شمالی، از موضوع‌های اصلی مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود تاکید کرده که دولت باید سیاست "توجیه و انکار" را کنار بگذارد، واقعیت را بپذیرد و به مردم پاسخ صریح دهد که چه چیزی در پشت فروپاشی ولسوالی‌هاست.

روزنامه افزوده، اولین کاری که دولت برای جلوگیری از سقوط ولسوالی‌ها کرده تغییر رهبری نهادهای امنیتی است که به نظر روزنامه مثبت نیست.

مسیر استدلال کرده که تغییرات مثبت باید متکی بر تعیین افراد شایسته، متخصص و با دانش باشد، در حالی که به باور روزنامه، تغییرات اخیر برپایۀ «معاملات سیاسی» بوده است.

نویسنده مسیر تغییر ناگهانی در رهبری نیروهای امنیتی را نگران‌کننده دانسته و افزوده که چنین تغییر سریع رهبری، مشکلات و هرج و مرج را افزایش می‌دهد و کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.

روزنامه با اشاره به درخواست سرپرست وزارت دفاع از مردم برای مسلح شدن و جنگیدن علیه طالبان، انتقاد کرده که اولین پیام این درخواست این است که نیروهای امنیتی دیگر برنامه‌ای برای مبارزه با طالبان ندارند، مردم باید خودشان این کار را انجام دهند یا این که دولت می‌خواهد نیروهای شبه‌نظامی تشکیل دهد و به آن‌ها تکیه کند.

به نظر سرمقاله‌نویس مسیر، ‌چنین اقدام‌ها مشکلات را افزایش می‌دهد. نویسنده روزنامه تأکید کرده بهتر این است که در این زمان اقدام‌های منطقی، معقول و مناسب گرفته شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد با اشاره به پخش ویدیوی تخریب ساختمان ولسوالی اناردره ولایت فراه، این پرسش را مطرح کرده که تخریب تأسیسات ملی کار چه کسانی است؟

به نوشته روزنامه، در این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، دید می‌شود که «هراس‌افگنان» این ساختمان را تخریب می‌کنند.

روزنامه افزوده که تخریب تاسیسات عامه در افغانستان در یک سال اخیر افزایش یافته است. به نوشته هیواد، این بازی قدیمی دشمن تاریخی و قسم خورده است که همچنان به ویرانی کشور در میدان جنگ ادامه داده است.

نویسنده افزوده که تخریب تاسیسات عامه در همه کشورها جرم بزرگ است و عاملان آن به شدت مجازات می‌شوند.

  • هشت صبح

و روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود سقوط ولسوالی‌ها به دست گروه طالبان را بررسی کرده است. به نوشته روزنامه، اوضاع در ولایت‌های شمالی کشور بسیار وخیم است و میزان فروپاشی ولسوالی‌ها در این ولایت‌ها بسیار زیاد است.

به نوشته هشت صبح، سقوط پنج ولسوالی در ۲۴ ساعت در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

به باور روزنامه، در ولایت شمالی تخار تنها روز گذشته پنج ولسوالی از کنترل دولت خارج شد و یک ولسوالی در سمنگان و دیگری در کندز به دست طالبان افتاد.

نویسنده هشت صبح با اظهار نگرانی از عقب‌نشینی نیروهای امنیتی و سپردن ولسوالی‌ها به طالبان، تأکید کرده که دولت باید در این‌زمینه پاسخ دهد.

XS
SM
MD
LG