لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

طالبان ۶ ولسوالی‌ را در بغلان، بلخ و ارزگان تصرف کردند


آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در بغلان
آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در بغلان

در ادامۀ پیشروی گروه طالبان، این گروه چند ولسوالی دیگر در شمال و جنوب افغانستان را تصرف کرده‌اند. طالبان مدعی شده که ولسوالی‌های دوشی و جلگه ولایت بغلان، شولگره، دولت آباد و کشنده ولایت بلخ و ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان را امروز (۳۱ جوزا) تصرف کرده‌اند.

عارف اقبالی فرمانده پولیس شولگره و جلال‌الدین قاری‌زاده ولسوال دولت‌آباد ولایت بلخ سقوط این ولسوالی‌ها را تایید کردند.

غلام فاروق خپلواک، معاون والی بلخ به رادیو آزادی گفت که معلومات ابتدایی نشان می‌دهد که مرکز ولسوالی کشنده به دست طالبان افتاده است.

طالبان با پخش خبرنامه‌ای گفته اند که قوماندانی امنیه و مرکز ولسوالی کشنده را تصرف کرده‌اند.

آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت بلخ
آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت بلخ

غلام سخی لاله، عضو شورای ولایتی بلخ به رسانه‌ها گفته است که در جریان سقوط مرکز ولسوالی کشنده به نیروهای افغان تلفات رسیده.

به گفتۀ او، برخی نیروها در منطقه خواجه بلند در محاصره قرار دارند.

اما مقام‌های محلی بغلان هنوز در مورد سقوط ولسوالی‌های دوشی و جلگه اظهار نظر نکرده‌اند.

از سوی هم دفتر مطبوعاتی ولایت ارزگان می‌گوید که نیروهای افغان ولسوالی خاص ارزگان این ولایت را ترک کرده اند.

در خبرنامۀ امروز دوشنبه این دفتر از عقب‌نشینی نیروهای افغان خبر داده شده.

به گفتۀ مقام‌ها، این ولسوالی از چند روز به این‌سو در محاصرۀ طالبان بود.

چند روز پیش، از سقوط ولسوالی‌های گیزاب و چهارچینو در ارزگان هم گزارش شده بود.

دیروز یکشنبه (۳۰ جوزا) نیز طالبان ادعا کردند که ۱۷ ولسوالی را در ولایت‌های گوناگون افغانستان سقوط داده‌اند، اما حکومت این ادعا را رد کرد و گفت که عقب‌نشینی از برخی ولسوالی‌ها به معنای پیروزی طالبان نیست.

در همین حال، نیروهای امنیتی گفته‌اند که از شش ولسوالی ولایت تخار که به دست طالبان سقوط کرده، ولسوالی‌های بنگی و خواجه غار را پس گرفته‌اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی در عملیات پسگیری این دو ولسوالی تلفات سنگینی به طالبان وارد کردند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

سخنگویان وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان دیروز (۳۰ جوزا) به رادیو آزادی گفتند که برای پس‌گیری ولسوالی‌های از دست رفته، برنامه کاملی وجود دارد.

در همین حال گزارش‌ها می‌رسانند که برای جلوگیری از حمله طالبان، نیروهای تازه‌نفس به شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب رسیده‌اند.

مقام‌های محلی در فاریاب گفته‌اند که در حال حاضر هیچ نگرانی در مورد سقوط شهر میمنه وجود ندارد و به‌زودی برای پس‌گیری مناطق از دست رفته عملیات آغاز می‌شود.

گزارش‌ها می‌رسانند که باشنده‌های محل و فرماندهان پیشین جهادی نیز در شهر میمنه به حمایت از نیروهای امنیتی سلاح برداشته‌اند.

در عین حال بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع از مردم خواسته که در کنار نیروهای امنیتی افغان بایستند.

محمدی افزود: "من یک‌بار دیگر به حمایت مردم از نیروهای امنیتی خود تاکید می‌کنم. از مردم میهن دوست خود می‌خواهم در هرجایی که هستند از نیروهای خود حمایت کنند. حکومت افغانستان آماده است که برای دفاع از این آرمان برای آن‌ها هرگونه تسهیلات فراهم کند."

بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان
بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان

در این حال، میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان نیز به پشتیبانی از خیزش‌های مردمی تاکید کرده است: "حکومت باید خیزش‌های مردمی را تمویل، تجهیز و مدیریت کند. مدیریت خیزش‌های مردمی یک موضوع بسیار مهم است. در صورت عدم مدیریت، این خیزش‌ها ممکن در آینده به جریان‌های ضد امنیت تبدیل شوند."

در همین حال، عبدالستار میرزکوال سرپرست وزارت داخله در یک جلسه مجازی با فرماندهان پولیس ولایت‌ها، دستور داده که راه‌کار جنگی خود را تغییر دهند.

آقای میرزکوال همچنین هشدار داده، افرادی که در دفاع از کشور بی‌تفاوتی کنند و وظایف خود را درست انجام ندهند با آن‌ها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

این هشدار در حالی مطرح شده که براساس گزارش‌ها، برخی پاسگاه‌های امنیتی در شماری از ولسوالی‌ها بدون مقاومت با پا درمیانی روسای قومی به طالبان سپرده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG