لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

۵ ولسوالی بلخ در یک روز به دست طالبان سقوط کرد


آرشیف، شماری از نیروهای افغان در ولایت بلخ
آرشیف، شماری از نیروهای افغان در ولایت بلخ

ناامنی و افزایش حملات جنگجویان طالب در مناطق مختلف از جمله شمال افغانستان اوج گرفته است.

در ولایت بلخ امروز پنج ولسوالی بلخ، دولت آباد، شولگره، کشنده و چمتال به دست طالبان افتاد.

صبح امروز دوشنبه ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان با پخش اعلامیه‌ای از تصرف مرکز ولسوالی و قوماندانی امنیه دولت آباد بلخ خبر داد.

جلال الدین قاری زاده ولسوال دولت آباد هم خبر را تأیید کرد.

آقای قاری‌زاده گفت که نیروهای پولیس و امنیت به دلیل جلوگیری از تلفات قوت‌های افغان ساحه را ترک گفتند.

عطا محمد شرفیار، ولسوال چهاربولک گفت که این ولسوالی چاشت روز یک‌شنبه به دست طالبان سقوط کرده.

یک مقام امنیتی بلخ به شرط عدم افشای هویتش گفت که در ولسوالی چهاربولک جنگجویان طالبان ۷۵ عضو امنیت ملی و پولیس را پس از سه ساعت اسارت دوباره رها کردند.

آزاد شدگان می‌گویند که به دلیل نبود حمایت هوایی از سوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین به محاصره طالبان در آمدند و به علت ختم شدن مهمات شان ناچار به دشمن تسلیم شدند.

عبدالله وردوجی، یک سرباز قطعه مفرزه امنیت ملی چهاربولک به رادیو آزادی گفت: "چارۀ دیگر نداشتیم. شش نفر با ۸۵۰ نفر می جنگیدیم. محاصره شدیم و کمک هوایی به ما نرسید. مجبور تسلیم شدیم چون مهمات ما تمام بود."

شولگره و کشنده پس از ۱۲ ساعت درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان به دست جنگجویان طالب افتاد.

سید اقبال عارفی، قوماندان امنیۀ شولگره به رادیو آزادی گفت که به نیروهای افغان در این دیگری تلفات وارد شده، اما آمار دقیق آن مشخص نیست.

غلام فاروق خپلواک، معاون ولایت بلخ می‌گوید که ولسوالی کشنده پس از چاشت امروز دوشنبه سقوط کرده است.

اما او از تلفات وارده به نظامیان افغان و طالبان در این ولسوالی ابراز بی‌خبری کرد.

با این حال، غلام سخی لاله یک عضو شورای ولایتی بلخ گفته که در کشنده ده‌ها نیروی نظامی افغان و خیزش مردمی اسیر طالبان شده اند.

او افزود: "برخی از نیروها هم اسیر طالبان شده اند. احتمالاً آنها را رها می‌سازند. چون روز گذشته در چهاربولک همین کار را انجام دادند. جنگ ختم شده و ولسوالی کشنده سقوط است."

در این میان، قول اردوی شاهین که مسئولیت کنترل جنگ و انجام حملات هوایی در پنج ولایت شمال بلخ، جوزجان، فاریاب، سرپل و سمنگان را دارد، از ۲۴ ساعت گذشته از صحبت در باره عامل سقوط پی‌هم ولسوالی‌ها در بلخ با رسانه‌ها سکوت اختیار کرده.

حنیف رضایی، سخنگوی این قول به تماس‌های مکرر تلیفونی رادیو آزادی پاسخ نداد.

دفتر مطبوعاتی قول اردو امروز تنها یک خبرنامه در صفحه فیسبوکش منتشر کرد و در آن ادعا کرده که در بلخ بیش از ۳۰ طالب در حملات هوایی کشته شده.

در ادامه اعلامیه آمده که مولوی منصور معاون گروه طالبان در زون شمال نیز در این حملات از بین رفته.

اما، فؤاد امان سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، امروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که برای سرکوب طالبان و تصرف دوبارۀ ولسوالی‌های از دست رفته، بسیج مردمی آغاز شده است.

او افزود: "جنگ طبعاً پس روی و پیش روی خود را دارد. ما برای سرکوب دشمن بسیج مردمی را آغاز کردیم و تلاش داریم ولسوالی‌های از دست رفته را پس بگیریم."

پولیس بلخ گفته که در جنگ دو روز اخیر در بلخ تنها دو نیروی امنیتی کشته شده اند.

عادل شاه عادل، سخنگوی پولیس بلخ گفت که ۱۱ جنگجوی طالبان در حملات هوایی در بلخ کشته شدند.

این در حالی است که ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و مسئول دفتر سیاسی این گروه در قطر در نوشته ای تازۀ خود در وب سایت رسمی طالبان بر مذاکرات صلح تاکید کرده و گفته که طالبان تلاش دارند از راه تفاهم به قدرت دست یابند.

اما نگرانی هایی هم از بازگشت احتمالی طالبان به قدرت وجود دارد. مثلاً بسیاری از زنان می‌ترسند که مبادا با خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان دستاوردهای بیست ساله شان از دست رود.

XS
SM
MD
LG