لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

وزارت دفاع: برنامه مشخص برای پس‌گیری مناطق از دست رفته وجود دارد


آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت کندز
آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت کندز

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، عقب‌نشینی و پیشروی در جنگ یک امر طبعی است، اما نظامیان افغان برای بارپس گیری مناطق از دست رفته برنامه‌های مشخصی روی دست دارند.

بلخ در شمال افغانستان یکی از ولایت‌های مهم است.

این ولایت از چند روز به این‌سو، شاهد جنگ و درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگویان طالبان بوده است.

بر اساس تأیید مقام‌های محلی تنها از دو روز به این‌طرف ولسوالی‌های بلخ، دولت آباد، شولگر و کًشنده به دست طالبان افتاده اند.

جنگجویان طالبان تا حدی پیشروی داشتند که دیروز دوشنبه در دروازه‌های شهر مزارشریف عکس گرفتند و در صفحه‌های اجتماعی به نشر رساندند.

اما حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ شام دیروز (۳۱ جوزا) مدعی شد که ولسوالی بلخ را پس گرفته و در نتیجه جنگ در آنجا ۳۱ شورشی طالب کشته شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان که پس از سقوط ولسوالی‌ها و خروج سربازان از آنجا را عقب‌نشینی تاکتیکی می‌خواند، نا وقت دیروز اعلام کرد که جنگجویان طالبان را از دروازه‌های شهر مزارشریف رانده اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "ما در یک وضعیت کاملا جنگی قرار داریم. دامنهٔ خشونت‌ها و جنگ‌ها افزایش پیدا کرده. در چنین حالی پیشروی و عقب نشینی یک امر طبعی است و معمولا اتفاق می‌افتد. برای واپس‌گیری پلان و برنامهٔ مشخص وجود دارد و برنامه عملیاتی ما به گونهٔ منظم اجرا خواهد گردید."

همزمان با افزایش نبردها عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و یکی از رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان دیروز در اعلامیه‌ای گفته که جنگ در بلخ بر ضد جنگجویان طالبان آغاز شده و دیگر مجاهدین را تشویق می‌کند که در کنار نیروهای امنیتی بیاستند.

اما تنها در بلخ نیست که جنگ در برخی ولسوالی‌های آن جریان دارد، بلکه درگیری‌ها همین اکنون در شماری ولسوالی‌ها در سمنگان، سرپل، فاریاب و جوزجان در شمال در شمال‌شرق در کندز، تخار و بدخشان و در جنوب‌شرق و جنوب در زازی آریوب پکتیا و برخی ولسوالی‌های ارزگان ادامه دارد.

در ضمن دیروز دوشنبه از سقوط ولسوالی‌های جلگه و دوشی بغلان و همچنان ولسوالی امام صاحب کندز نیز گزارش‌های به نشر رسیده.

در این میان، ملا هیبت‌الله رهبر گروه طالبان دیروز دوشنبه یک پیامی را منتشر کرد.

او در این پیامش به جنگجویان خود سفارش کرده که جلوی تلفات غیرنظامیان را بگیرند و سعی کنند که با آنانی که تسلیم می‌شوند، رفتار خوب کنند.

این وضعیت و دست به دست شدن ولسوالی‌ها میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان اعضای شورای ملی را هم نگران کرده است.

روبینا جلالی، نمایندهٔ مردم کابل می‌گوید که سربازان نیاز به اکمالات دارند.

جلالی افزود: "در گذشته سرباز ما آب می‌خواست و نان می‌خواست و می‌گفتند، شکمم سیر باشد که بجنگم. اما امروز امکانات می‌خواهد، تجهیزات می‌خواهد، حمایت می‌خواهد و روحیه می‌خواهد. ولی متأسفانه که وجود ندارد."

مامور احمدزی، نماینده بغلان انتقاد کرده که مقام‌های بلند رتبه درباره سقوط ولسوالی‌ها خاموشی اختیار کرده‌اند.

آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان

مولوی ذبیح‌الله صدیق، نماینده مردم بدخشان، صدای یک سرباز را که در سنگر گرم با دشمن می‌جنگد در مجلس چنین نقل قول می‌کند که می‌گوید: "در سنگر است و آخرین مرمی‌اش مانده و نزدیک به ۲۰ تن همقارانش شهید شده‌اند. شاید لحظاتی دیگر او آخرین مرمی خود را هم شلیک کند و خود شهید گردد."

او انتقاد می‌کند که حکومت افغانستان استراتيژی جنگی ندارد.

جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجون طالبان پس از آن شدت گرفت که نیروهای خارجی خروج شان از افغانستان را در اول ماه می آغاز کردند.

از آن زمان به بعد، از دست به دست شدن حدود ۳۰ ولسوالی گزارش‌ها به نشر رسیده اند.

XS
SM
MD
LG