لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

شدت موج سوم کرونا در افغانستان داکتران را تحت فشار قرار داده است


آرشیف، داکتران در شفاخانه افغان-جاپان در کابل
آرشیف، داکتران در شفاخانه افغان-جاپان در کابل

همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر از هر کس دیگر، داکتران را تحت فشار قرار داده، کسانی که شبانه‌روزی در تلاش نجات جان بیماران مصاب به کووید۱۹ هستند.

مسعود میرزایی ۲۸ ساله داکتر جوانی است که از موج اول همه‌گیری کرونا تا کنون در شفاخانه کووید-۱۹ شهید بسیم در هرات برای نجات جان بیماران این ویروس تلاش می‌کند.

او بیشتر از هر کس دیگری از خطر ویروس کرونا آگاه است و شبانه‌روزی در تلاش نجات جان بیمارانی است که با بدترین وضعیت در شفاخانه بستری می‌شوند.

به باور او موج سوم کرونا خطرناک‌تر و سرعت انتشار آن سریع‌تر از دو موج قبلی است اما مردم بی‌پرواتر از گذشته.

برای مسعود و همکارانش در شفاخانه سخت‌ترین زمان وقتی است که از نجات جان بیمار عاجز می‌مانند و سخت‌تر از آن خشم و برخورد فیزیکی بستگان بیمار جان باخته است: "تعداد مریضان خیلی زیاد است. جا برای مریضان در شفاخانه شیدایی وجود ندارد. خیلی از مریضان به آکسیجن نیاز دارند، اما ما رسیدگی نمی‌توانیم، امکانات نسبت به موج اول زیادتر است اما بیماران بیشتر، زمانی که با کمبود آکسیجن مواجه می‌شویم پایوازان با پرسنل صحی برخورد فیزیکی می‌کنند."

شماری از داکتران در ولایت هرات
شماری از داکتران در ولایت هرات

براساس آمار وزارت صحت عامه پنج هزار کارمند صحی در سراسر افغانستان در مراکز درمانی کووید۱۹ کار می‌کنند.

مسیح نوری داکتر دیگری در شفاخانه افغان-جاپان کابل است.

او کمبود آکسیجن، دوا و بستر برای بیماران را از عمده‌ترین چالش‌های سد راه شان می‌داند که در بیشتر مواقع سبب از بین رفتن بیمار مصاب به کرونا می‌شود: "نبود آکسیجن، کمبود بستر و مریضان زیاد، کمبود ادویه، بلند رفتن قیمت ادویه در حالی که قبلاً قیمت پایین بود، از مشکلات عمده است همچنین معاشات ما با تاخیر داده می‌شود. شفاخانه‌های علی جناح و افغان-جاپان از مریضان کرونا پر شده دیگر ظرفیت ندارند، در شفاخانه آکسیجن کمبود می‌شود و مشکلات را بیحد زیاد می‌کند."

پزشکان از آغاز همه‌گیری کرونا بیشتر از هر کس دیگری در خطر از دست دادن جان خود قرار دارند با آن‌هم در خط نخست این ویروس مبارزه می‌کنند.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید از آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون ۶۱۰ داکتر و کارمند صحی در سراسر کشور جان باخته‌اند.

عثمان طاهری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه گفت: "کوشش بر این است تا مصونیت بیشتر ایجاد شود. بیشتر داکتران واکسین گرفتند و این یک فکتور حفظ کننده است در برابر داکتران."

با این حال، بیشتر انتقاد داکتران عدم رعایت توصیه‌های صحی از سوی شهروندان کشور است.

اما برخی از شهروندان می‌گویند در موج سوم کرونا به اندازه موج نخست آن، از این ویروس نمی‌ترسند.

نقیب محمدی باشنده هرات در این‌باره می‌گوید: "در موج اول کرونا خیلی از این ویروس می‌ترسیدم. از ماسک استفاده می‌کردم و نکات صحی را رعایت می‌کردم، اما از واقعیت نگذریم، در این موج زیاد جدی نمی‌گیرم و از ماسک هم خیلی کم استفاده می‌کنم."

بیماران مصاب به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان در کابل
بیماران مصاب به ویروس کرونا در شفاخانه افغان-جاپان در کابل

این در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۰۲ تن به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان ۷۳ تن نیز جان باختند.

با این آمار، شمار کلی مصاب شدگان ویروس کرونا تا کنون به ۱۰۷۹۵۳ تن رسیده و جان ۴۳۶۶ تن را نیز گرفته است.

داکتران نیز از پر شدن بسترهای شفاخانه ها هشدار می‌دهند و از مردم بار دیگر می‌خواهند برای نجات جان خود و عزیزان شان کرونا را جدی بگیرند.

XS
SM
MD
LG