لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

نگرانی وزارت فرهنگ افغانستان از تشدید جنگ و آسیب‌رسی به میراث‌های تاریخی


سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، طالبان پیکرهای بودا را تخریب کردند.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، طالبان پیکرهای بودا را تخریب کردند.

با تشدید جنگ و گسترش جغرافیایی جنگی در افغانستان، وزارت اطلاعات و فرهنگ این‌کشور نگران آسیب رسیدن به میراث‌های و آثار تاریخی و تاراج این میراث‌ها است.

با شدت یافتن جنگ جغرافیای جنگ هم در حال گسترش است.

در میان نگرانی‌های دیگر وزارت اطلاعات و فرهنگ نگران آسیب رسیدن به میراث‌های فرهنگی و تاراج آثار تاریخی است.

محمد طاهر زهیر، سرپرست این وزارت امروز چهارشنبه در نشست خبری‌یی در کابل گفت که در جریان جنگ میراث‌های فرهنگی و تاریخی با خطر تخریب مواجه می‌شوند که گروه‌های مافیایی نیز برای تاراج این میراث‌ها و آثار تلاش می‌کنند.

آقای زهیر از مردم خواست که در نگهداری از میراث‌های فرهنگی و آثار تاریخی محل زندگی‌شان با اداره‌های دولتی همکاری کنند.

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ
محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ

او افزود: "از تمام مردم شریف و عزتمند افغانستان تقاضا می‌کنیم که در قسمت حفظ آبدات تاریخی توجه و همکاری کنند و نگذارند که از این فضای پیش آمده گروه‌های مافیایی، قاچاقچیان و کسانی که در کمین فرصت هستند، خدای نخواسته به آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی دستبرد بزنند و این‌ها را در معرض دست‌درازی‌های خود قرار دهند."

به گفتۀ آقای زهیر، در جریان ۴ دهه جنگ میراث‌های فرهنگی زیادی تخریب شدند و هزاران آثار تاریخی تاراج و به بیرون از کشور قاچاق شدند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در این میان طالبان پیکرهای بودا را تخریب کردند و همچنان ده‌ها میراث فرهنگی مربوط به دوره‌ی بودایی‌ها به شمول مجسمه‌ها را از بین بردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید که تخریب پیکرهای بودا در بامیان بر اساس حکم محکمه در زمان حاکمیت این گروه تخریب شدند، اما افراد این گروه دست به تخریب دیگر میراث‌های فرهنگی نزده اند.

به گفتۀ آقای مجاهد، افراد این گروه در ساحات تحت کنترل‌شان از آثار باستانی حفاظت می‌کنند و با عادی شدن وضعیت، تمام آثار تاریخی را به موزیم افغانستان خواهند سپرد.

با این وجود شماری از آگاهان فرهنگی باور دارند که حفاظت از میراث‌های فرهنگی و آثار تاریخی در شرایط جنگی دشوار خواهد بود.

سید مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ به رادیوی آزادی گفت که در شرایط ناامن و جنگ قاچاق آثار تاریخی بیشتر خواهد شد و حفاظت از میراث‌ها هم دشوار خواهد بود.

سید مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان
سید مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان

آقای رهین افزود: "شرایط را می‌بینید که چگونه است. متاسفانه جنگ، فقر، بی‌چارگی و فقدان امنیت، این‌ها پدیده‌هایی هستند که به حفظ میراث‌های فرهنگی کمک نمی‌کنند. همکاری مردم را خواستند کار درست است، اما مردمی که از خانه‌های خود آواره می‌شوند و می‌ترسند کودک‌شان هدف گلوله قرار نگیرد، همکاری‌شان چندان موثر نخواهد بود."

بر بنیاد آمار وزارت اطلاعات و فرهنگ در حال حاضر بیش از ۵ هزار میراث فرهنگی ملموس ثبت میراث‌های فرهنگی ملی افغانستان شده و از میان میراث‌های فرهنگی غیرملموس تنها ۲۰ مورد آن ثبت شده و روند ثبت این گونه میراث‌ها ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG