لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

جنگ در کندز؛ غیرنظامیان: وضعیت وخیم است آب و نان نداریم


بخشی از شهر کندز
بخشی از شهر کندز

از پنج‌شبانه روز به این‌سو حومه‌های شهر کندز شاهد درگیری‌های سنگین و خونین میان گروه طالبان و نیروهای دولتی است.

براساس گفته‌های مسئولان صحت‌عامه کندز در اثر این درگیر‌ها ۲۱ کشته و ۱۶۰ زخمی که همه‌شان افراد ملکی اند به شفاخانه حوزوی این ولایت منتقل شده‌اند که در میان آنها زنان، مردان و کودکان شامل اند.

داکتراحسان الله فضلی رئیس صحت‌عامه کندز به رادیوآزادی گفت: "تمامی مراکز صحت ما در این چند روز جنگ به مردم خدمات عرضه می‌کنند به شمول شفاخانه حوزوی، شفاخانه کووید-۱۹ و در ولسوالی‌ها تمامی مراکز صحی ما باز است. پرسنل صحی ما تلاش می‌کنند که شب و روز به مردم خود خدمات صحی عرضه کنند."

شفاخانه کندز
شفاخانه کندز

این آماریست که به گونه رسمی در اداره شفاخانه حوزوی کندز ثبت و راجستر شده، اما احتمال دارد که آمار غیر رسمی تلفات افراد ملکی از این هم بیشتر باشد.

در مقایسه به پنج روز گذشته امروز جمعه (چهارم سرطان) در جاده‌های شهر کندز گشت و گذار مردم و وسایط بیشتر شده و خال خال دکان‌ها هم باز شده اند. اما هنوز هم مردم احساس امنیت و آرامش ندارند.

محمدالله یکی از ساکنان کندز در زمینه به رادیوآزادی گفت: "ما آب نداریم، برق نداریم، مردم منطقه ما کراچی دستی را گرفته تا زیر دوره می‌روند که آب بیارند. چرا همین آب را ایلا نمی‌کنند، همین‌قدر ماشین نیست که آب را ایلا کنند. برق خو نیست می‌گویند سوخته. نانوایی‌ها هم بسته هستند."

در چند روز گذشته باشندگان شهر کندز با انواع چالش‌ها مواجه شده‌اند، زیرا هنوز هم در برخی نقاط شهر کندز برق و آب نیست و این مسئله مردم را با چالش‌های بی‌شمار روبه‌رو ساخته.

شیرآغا یکی از باشندگان کوچه خواجه مشهد شهر کندز می‌گوید: "چشم دید خود را برایت بگویم از یک فامیل چهارنفر زخمی داشت، که از این جمله پدرش فوت کرد. یک دختر دیگرش در زیر عملیات جان داد و زمانی‌که می‌خواست شهید را به خانه انتقال بدهند جنگ شدید شروع شد و شهید شب تا صبح در سر سرک ماند."

عبدالشکور یکی دیگر از باشندگان سه درک شهر کندز به رادیوآزادی گفت: "مردم یک قدم هم پیش روی نکرده‌، مردم کندز کسانی‌که پول‌دار بودند خود را کشیدن به دیگر ولایت‌ها رفتند و کسانی‌که پول نداشتند درخانه‌های خود باقی‌ماندند. دیروز به شفاخانه رفتم دیدم چیزی‌که ملکیست زخمی شده‌اند."

شماری از نیروهای افغان در شهر کندز
شماری از نیروهای افغان در شهر کندز

اما مسئولان امنیتی کندز می‌گویند که نیروهای دولتی در برخی نقاط حومه‌ها شهر کندز حملات گروه طالبان را عقب زده‌اند و هنوز هم عملیات تصفیوی نیروهای دولتی در حومه‌های شهر جریان دارد.

مسئولان محلی کندز به مردم اطمئنان می‌دهند که کار ترمیم لین‌های برق را آغاز کرده‌اند و به برخی ساحات شهر برق وصل شده و تلاش دارند تا در جریان امروز جمعه به تمامی شهر کندز دوباره برق وصل گردد.

یک هفته پیش به شمول شیرخان بندر تمامی ولسوالی‌های کندز به دست گروه طالبان سقوط کرد و هم اکنون تنها مرکز شهر کندز و ولسوالی علی آباد در کنترل نیروهای دولتی قرار دارند، در مقایسه به چند روز گذشته امروز صدای جنگ به گوش نمی‌رسد، اما هنوزهم گروه طالبان در حومه‌ها شهر کندز حضور دارند.

XS
SM
MD
LG