لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

وزیر خارجه امریکا: وضعیت افغانستان را با دقت زیر نظر داریم


آنتونی بلینگن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در فرانسه. June 24, 2021
آنتونی بلینگن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در فرانسه. June 24, 2021

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که واشنگتن این موضوع را بطور عمیق بررسی می‌کند که آیا طالبان به ختم جنگ متعهد استند یا خیر؟

آنتونی بلینکن در جریان سفر به پاریس روز جمعه گفت در آستانه سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به واشنگتن و ملاقات او با رئیس جمهوری و مقامات دیگر امریکایی، طالبان حملات بر قوای امنیتی افغانستان را بیشتر ساخته اند.

در این سفر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی با رئیس جمهور غنی همراه است و آنها در ظرف چند ساعت در قصر سفید با جو بایدن رئیس جمهوری امریکا در مورد اوضاع افغانستان صحبت می‌کنند.

پروسه صلح افغانستان در یک زمانی به مشکل رو به رو شده که قوای امنیتی افغانستان با حملات تابستانی طالبان مقابله می‌کنند.

این حملات طالبان به مراکز چندین ولایت تهدید بار آورده و حکومت هم در چندین ولایت گروه‌های مردمی را علیه طالبان مسلح ساخته است.

وزیر خارجه امریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در پاریس گفت: "وضعیت در افغانستان را با دقت زیر نظر داریم. همچنان با جدیت این نکته را بررسی می‌کنیم که آیا طالبان واقعاً به حل صلح آمیز منازعه جدی استند و به دیپلوماسی پابند می‌مانند؟ اما تلاش‌های آنان برای گرفتن کنترل کشور با زور، کاملاً در تضاد با تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل صلح آمیز است."

نیروهای امریکایی در حال ترک افغانستان
نیروهای امریکایی در حال ترک افغانستان

رئیس جمهوری امریکا در ماه اپریل اعلان کرد که قوای این کشور از اول ماه می خروج از افغانستان را آغاز کرده و تا ۱۱ سپتمبر آنرا تکمیل می‌کنند.

در حال حاضر وزارت دفاع امریکا تخمین می‌کند که از تمام ولسوالی‌های افغانستان ۸۱ آن تحت کنترل طالبان می‌باشند.

اما وزارت دفاع افغانستان هم گاه ناگاه در مورد تصرف دوباره ولسوالی‌ها از دست طالبان و آغاز عملیات جوابی خبر می‌دهد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که نصف قوای امریکایی افغانستان را ترک کرده و این روند در ظرف چند هفته تکمیل می‌شود.

از سوی دیگر مقامات امریکایی می‌گویند ۶۰۰ تا ۷۰۰ عسکر دیگر امریکایی برای همکاری در محافظت از دیپلومات‌ها در افغانستان خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG