لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

امریکا: اختلاف جدی در مورد "برجام" با ایران پابرجاست


آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

دیپلومات‌ها می‌گویند، اگر زمان توافق مؤقت برای نظارت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمدید نشود، مذاکرات شش هفته‌یی ویانا به هدف احیای توافق‌نامه هسته‌ای تهران می‌تواند، به بحران برود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا دیروز جمعه (۲۵ جون) در یک کنفرانس خبری مشترک با ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه در پاریس به خبرنگاران گفت: "ما در ارتباط به تطبیق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران هنوز اختلاف جدی داریم. تیم ما برای روند هفتم مذاکرات غیر مستقیم در چند روز آینده بر می‌گردد. ما می‌بینیم که اگر بتوانیم این اختلاف ها حل شوند، اما این مشکلات واقعی اند و ما باید قادر به حل شان باشیم. ما در ارتباط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گویم که موافقتنامهٔ نظارتی موقت همچنان یک نگرانی جدی است. نگرانی که با ایران تفهیم شده و این باید حل شود."

توافق در بارهٔ نظارت مؤقت در ماه فبروری امسال برای سه ماه تعیین شد و در ۲۴ ماه می برای یک ماه دیگر تمدید گردید که اکنون موعد آن تکمیل شده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو بار به ایران برای تمدید این مهلت فشار آورده، ولی هنوز پاسخی از ایران دریافت نشده است.

در حال حاضر مذاکرات به خاطر مشکلات فنی و خواست ایران برای رفع همه تعزیرات تا حد زیاد متوقف شده.

امریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، و بر تهران تعزیرات تازه وضع کرد.

ایران هم از برخی محدودیت‌ها در این توافق به تدریج سرپیجی نمود.

اما فرانسه کشوریست که در کنار بریتانیا، جرمنی، روسیه و چین جز برجام باقی مانده و حال از ایران خواسته که مذاکرات را به پیش ببرد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه که با همتای امریکایی‌اش در این کنفرانس خبری حضور داشت، گفت، توقع دارد که ایران تصامیم نهایی را اتخاذ کند تا مذاکرات به نتیجهٔ برسد.

اوایل این هفته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و دیگر مقام‌های این کشور نیز علایم نشان دادند که در مذاکرات پیشرفت به میان آمده است.

XS
SM
MD
LG