لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

حملات طیاره‌های بی‌سرنشین بر مواضع طالبان در شمال


آرشیف، یک طیاره بی‌سرنشین نیروهای امریکایی در میدان هوایی کندهار
آرشیف، یک طیاره بی‌سرنشین نیروهای امریکایی در میدان هوایی کندهار

پس از آغاز روند بیرون شدن تمام نیروهای خارجی از افغانستان طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی برای اولین بار به مواضع طالبان در شمال افغانستان حمله کردند.

این حمله شام روز جمعه ( چهارم سرطان) چند ساعت پیش از دیدار محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با جوبایدن رئیس جمهوری امریکا در قصر سفید صورت گرفت.

فاکس نیوز به نقل از یک مقام وزارت دفاع امریکا که نامش گرفته نشده، گزارش داده که این حمله در ولایت‌های بغلان و قندز انجام شد و تلفاتی به طالبان وارد کرد.

در مورد این حمله‌ها وزارت دفاع امریکا به گونه رسمی هنوز توضیحی نداده و فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان هم از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

آقای امان اما به رادیو آزادی گفت که عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در ولایت‌های گوناگون ادامه دارد و برخی مناطق از دست رفته را پس گرفته‌اند: "در ۲۴ ساعت گذشته در عملیات‌ها ۲۴۸ طالب در ۹ ولایت کشته شدند و ساحات و اراضی گسترده به ویژه در شمال افغانستان از کنترل طالبان آزاد شد. در ولایت پکتیا به شمول میرزکه سه ولسوالی از حضور طالبان پاکسازی شده و ولسوالی خنجان و منطقه گیله‌گی نیز از تصرف طالبان آزاد شده‌اند. همچنین پیشروی‌ها در حومه‌های شهر پلخمری و قندز نیز ادامه دارد."

آرشیف، نیروهای افغان حین عملیات نظامی
آرشیف، نیروهای افغان حین عملیات نظامی

در همین حال خبرنگاران محلی رادیو آزادی گزارش داده‌اند که دیشب در ولایت‌های بغلان، تخار، قندز و فاریاب درگیری‌های شدیدی ادامه داشت و در بازار ولسوالی اندخوی فاریاب چندین دکان آتش گرفت.

از سویی هم عبدالرؤف ارزگانی، فرمانده پولیس پروان تأیید کرده که ولسوالی‌های سیاه‌گرد و شینواری این ولایت شب به دست طالبان افتاده‌اند.

حمله‌های طیاره‌های بی‌سرنشین امریکا در حالی انجام شد که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا دیشب به وقت افغانستان در دیدار با محمداشرف غنی در قصر سفید گفت که نظامیان کشورش افغانستان را ترک می‌کنند، اما به حمایت از افغانستان ادامه می‌دهند.

آقای بایدن تاکید کرد که امریکا به "کمک خود به نظامیان افغان و همچنین کمک‌ها در بخش‌های اقتصادی و سیاسی" ادامه می‌دهد.

اما پرسش این است که پس از هفته‌ها، حمله‌های طیاره‌های بی‌سرنشین امریکا چه پیامی دارد؟

عتیق‌الله امرخیل جنرال بازنشسته نیروهای هوایی افغانستان به این سؤال چنین پاسخ می‌دهد: "این پیام بسیار واضح امریکا به طالبان را نشان می‌دهد. چون امریکا گفته بود که نیروهایش از افغانستان به گونه مشروط تا ۱۱ سپتمبر خارج می‌شوند. دیگر اینکه گفته بود که امریکا همواره از نیروهای افغان حمایت می‌کند و نمی‌گذارد که مرکز کدام ولایت به دست طالبان سقوط کند. پس پیام واضح است که امریکا از دولت و نیروهای امنیتی افغان دفاع می‌کند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که حمله‌های هوایی بر مواضع این گرو در بغلان و قندوز صورت گرفت، اما به گفته او تلفاتی نداشت. سخنگوی طالبان افزود که این گروه به این حملات پاسخ خواهد داد.

ولایت‌های شمالی افغانستان در روزهای اخیر شاهد درگیری‌های شدید و دست‌به‌دست شدن برخی ولسوالی‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان بوده است.

XS
SM
MD
LG