لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

عبدالله عبدالله: درِ گفتگوهای صلح باید باز نگهداشته شود


آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید، اکثریت افغان‌ها خواهان صلح هستند و بدون توجه به آنچه در میدان جنگ اتفاق می‌افتد، باید دروازه‌های گفتگوهای صلح با طالبان را باز گذاشت.

عبدالله عبدالله خاطر نشان کرد، درِ گفتگوهای صلح باید باز نگهداشته شود، مگر این‌که طالبان آن‌ها را ببندند.

آقای عبدالله اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته، اکثر مردم افغانستان خواستار حل مسالمت‌آمیز هستند و تنها راه دستیابی به این هدف، ادامۀ روند صلح است.

او افزود: "با وصف عدم پیشرفت در مذاکرات و یا آنچه که در میدان جنگ می‌گذرد، امروز هم به مذاکرات نی گفته نمی‌توانیم. طبعاً این‌که آخرین تن کشته شود، پاسخی نیست، باید یک راه حل صلح‌آمیز وجود داشته باشد."

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان

آقای عبدالله روی نیاز ادامۀ گفتگوهای صلح با طالبان که حدود ۹ ماه از آغاز آن می‌گذرد و هیچ پیشرفت ملموس نداشته، تاکید کرده است.

با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و افزایش حمله‌های طالبان، برخی مقام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است، طالبان ظرف چند ماه، دوباره به قدرت برگردند.

ارزیابی‌های مشابه توسط اداره‌های استخباراتی امریكا نیز انجام شده كه در هفته گذشته نشر شد.

اما عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکۀ تلویزیونی "سی‌ان‌ان" گفته، اگر طالبان تصور می‌کنند از طریق جنگ قدرت را می‌گیرند، هرگز موفق نخواهند شد.

او افزود: "اگر طالبان راه حل توسط جنگ را انتخاب کنند، محاسبه نادرست بزرگ آن‌ها خواهد بود. این درس از تاریخ گرفته شده و اکنون افغانستان تغییر کرده، طالبان باید با این تغییر سازگار شوند. اگر جنگ ادامه یابد، خطر ادامۀ رنج مردم وجود دارد، اما آن‌ها به هدف خود نخواهند رسید."

به گفتۀ آقای عبدالله، زمانی‌که طالبان با ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق امریكا گفتگو كردند، خوش‌بینی در مورد صلح بیشتر شد، در نتیجه توافقنامه‌ای بین دو طرف امضا شد که زمینه گفتگو بین افغان‌ها را فراهم کرد. اما به نظر می‌رسد، این گفتگو متوقف شده است.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

در این حال عمران خان، صدراعظم پاکستان گفته، اسلام آباد طالبان را مجبور به گفتگو با ایالات متحدۀ امریکا کرد، زیرا آن‌ها نمی‌خواستند مذاکره کنند.

عمران خان در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته، او همچنان رهبران طالبان را به گفتگو با دولت افغانستان تشویق کرده است.

به گفتۀ عمران خان، برخی از طرف‌ها هنوز می‌خواهند که پاکستان فشار بیشتر بر طالبان وارد کند، اما اسلام آباد از همه‌ای نفوذ خود بر طالبان استفاده کرده و چیزی دیگر برای تحت فشار قرار دادن آن‌ها در اختیار ندارد.

صدراعظم پاکستان گفته، یکی از دلایلی که اسلام آباد نفوذ زیاد بر طالبان ندارد این‌ است که این گروه فکر می‌کند با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، در جنگ پیروز شده است.

به گفتۀ عمران خان، پاکستان برای طالبان روشن کرده که در تلاش پیروزی در جنگ نباشند، زیرا افغانستان به جنگ داخلی فرو خواهد رفت و این به نفع پاکستان نیست.

عمران خان، صدراعظم پاکستان
عمران خان، صدراعظم پاکستان

عمران خان می‌گوید، پاکستان قرارداد‌های تجارتی زیاد با کشورهای آسیای میانه امضا کرده که تنها از طریق افغانستان قابل تطبیق است و در صورت آغاز جنگ‌های داخلی در افغانستان، همۀ این قراردادها از بین می‌رود.

حکومت افغانستان حاضر به ابراز نظر درباره گفته‌های صدراعظم پاکستان نشد

اما پیش از این، مقام‌های افغان گفته بودند که اسلام‌آباد باید از حمایت طالبان دست بردارد، زیرا رهبران طالبان در پاکستان هستند و از آنجا جنگ در افغانستان را رهبری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG