لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

امرالله صالح نسبت به پیامدهای میزبانی پاکستان از طالبان هشدار داد


امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان، پاکستان را میزبان طالبان خوانده و گفته که این کشور می‌تواند با همکاری در روند صلح، به دوست خوب افغانستان تبدیل شود.

امرالله صالح نسبت به پیامدهای میزبانی پاکستان از گروه طالبان هشدار داده٬ گفت که ادامه سیاست کنونی اسلام‌آباد و همراهی‌اش با طالبان، باعث خواهد شد که قیمت گزافی بپردازد.

آقای صالح در صفحه فیسبوک خود دربارۀ نتایج سفر هیئت افغانستان به رهبری رئیس‌جمهور غنی به واشنگتن نوشته که به مقام‌های امریکا گفته شده که پاکستان از زمان تشکیل گروه طالبان میزبان این گروه بوده است.

به نوشته آقای صالح، اسلام‌آباد می‌تواند نقش مهمی در روند صلح افغانستان بازی کند و به دوست خوبی برای این کشور تبدیل شود.

آقای صالح افزوده که طالبان در ظاهر از دولت افغانستان ولی در عمل از گروه طالبان پشتیبانی می‌کند – چیزی که به تعبیر او، باعث بی‌اعتمادی می‌شود.

آرشیف٬ شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر
آرشیف٬ شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان تأکید کرده که "طالبان هرگز بر افغانستان حاکم نخواهند شد" و پاکستان با همراهی با این گروه "قیمت بزرگی خواهد پرداخت."

او همچنین گروه طالبان "وسیله‌ای" در دست پاکستان دانسته و افزوده که این کشور برای این گروه مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند.

به باور آقای صالح، جنگ جاری در افغانستان فراتر از توانایی فکری طالبان است و یک "دستگاه منظم نظامی" آن‌ها را هماهنگ می‌کند.

معاون رئیس جمهور افغانستان افزوده که برای اثبات این ادعا، اسناد و شواهد مادی و معنوی پیشکش شده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان این اظهارات را رد کرده و گفته که طالبان با پاکستان به عنوان یک همسایه افغانستان ارتباط دارند.

در همین حال حمدالله محب٬ مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان نیز از روابط پاکستان با طالبان انتقاد کرده است.

حمدالله محب٬ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
حمدالله محب٬ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

آقای محب در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان اسلام‌آباد را متهم کرده که به افغان‌ها برضد افغانستان سلاح می‌دهد: "اگردشمن، دوست و یا مخالف من به کشور شما می‌آید در چهارچوب اصول بین‌المللی حق این را ندارید که اتباع ما را برضد ما استفاده کنید. اصول اساسی همسایه‌داری است. قوانین بین‌المللی میان کشورها است. سخن ما این نیست که با ما تعامل می‌کنید یا نه. ما با برخی کشورها تعامل بسیار خوب داریم، اما با شماری از کشورهای دیگر تعامل کمتر داریم."

آقای محب همچنین از طالبان هم انتقاد کرده و گفته که آن‌ها فکر می‌کنند که از راه زور پیروز خواهند شد، اما به گفته او، دیگر افغان‌ها طالبان را نمی‌خواهند.

این در حالی است که شیخ رشید٬ وزیر داخله پاکستان به تازگی در اسلام‌آباد به رسانه‌ها گفته که از طالبان می‌خواهد که به طالبان پاکستانی و گروه‌های دیگر اجازه ندهند که از خاک افغانستان برضد آن کشور کار گیرند.

رشید افزود: "این فیصله بسیار بزرگ عمران خان است که ما به امریکا برضد افغانستان و افغان‌ها هیچگونه پایگاه نمی‌دهیم. صدراعظم همچنین گفته که خاک پاکستان برضد افغانستان استفاده نخواهد شد. حالا ما نیز از طالبان تقاضا داریم که به تحریک طالبان پاکستان و دیگران اجازه ندهند که خساره مالی و جانی به مردم پاکستان برسانند."

حکومت افغانستان پیش از این هم از پاکستان و طالبان خواسته که درباره روابط خود توضیح دهند. محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته که اسلام‌آباد باید با پشتیبانی یا عدم حمایت از طالبان دوستی یا دشمنی، یکی را در برابر افغانستان را انتخاب کند.

عمران خان٬ صدراعظم پاکستان
عمران خان٬ صدراعظم پاکستان

پاکستان همواره مداخله در امور افغانستان و حمایت از طالبان را رد کرده است. صدراعظم پاکستان در مطلب تازه‌ای در واشنگتن پست نوشته که طالبان نمی‌توانند بر تمام افغانستان حاکم شوند.

به باور عمران خان، گروه طالبان باید برای پیروزی در چهارچوب یک دولت مدغم شود.

صدراعظم پاکستان همچنین تعهد کرده که در روند صلح با امریکا آماده هرنوع همکاری است. او اما بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را برای کاهش جنگ در این کشور، مفید خوانده است.

XS
SM
MD
LG