لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

بیکار شدن ۱۵هزار تن در اثر وضع محدودیت‌ها بر تالارهای عروسی در کابل


یک تالار عروسی در کابل.
یک تالار عروسی در کابل.

با شمار روزافزون مبتلایان ویروس کرونا مالکان تالارهای عروسی در کابل گفته‌اند که در وضع محدودیت‌ها از اثر گسترش ویروس کرونا بیش از پانزده هزار نفر را بیکار کرده است.

نوید و مقبوله پس از یک‌ونیم سال نامزدی تصمیم گرفتند که در یک تالار عروسی در کابل جشن عروسی برپا کنند، اما موج سوم ویروس کرونا این فرصت را به این دو تن نداد.

نوید می‌گوید آماده برگزاری جشن عروسی بود، ولی با وضع محدودیت‌های تازه تالارهای عروسی را بست و او هم برنامه‌های خود را لغو کرد.

او می‌گوید: "ما تصمیم داشتیم که درهمین نزدیکی‌ها عروسی‌مان را در یکی از تالارهای عروسی جشن بگیریم، اما بنا بر وضع قرنطین، عروسی ما معطل شد، چون در خانه جایی برای برگزاری عروسی نداریم، منتظر باز شدن دوباره هوتل‌ها هستیم."

نما ای از شهر کابل
نما ای از شهر کابل

مقبوله نامزد نوید می‌گوید با تأخیر جشن عروسی پول مراسم هم خرج شد.

او می‌افزاید: "ما نگران وضعیت هستیم. از یک طرف می‌بینیم که مردم به اثر ابتلا به ویروس کرونا جان می‌بازند. از سوی دیگر، هوتل‌ها هم مسدود شده. نامزدم پولی که برای عروسی جمع کرده بود، بیشترش هم مصرف شده. ما هم منتظر هستیم که چه زمانی عروسی ما را برگزار کنیم."

اما هردو باور دارند که برای جلوگیری از گسترش این ویروس همه‌گیر دیگر راهی نیست.

در همین حال، برخی مالکان تالارهای عروسی می‌گویند وضع محدودیت‌های‌ تازه صنعت هوتل‌داری را با رکود روبه‌رو کرده است.

حاجی باز مالک یکی از تالارهای عروسی در محله چمن حضوری کابل می‌گوید پس از وضع محدودیت‌ها کارش تعطیل شده است.

او می‌ید: "در این حالت قرنطین مالیه می‌پردازیم، کرایه جای را می‌دهیم. سه ماه سال گذشته قرنطین بودیم. حالا باز قرنطین شده قرضدارها پول می‌خواهند، اما عاید نیست یک رپیه درک ندارد دربدر شده‌ایم."

در همین حال اتحادیه هوتل‌داران کابل می‌گوید با تعطیل شدن تالارهای عروسی بیش از پانزده هزار نفر را بیکار کرده است.

یک تالار عروسی در کابل
یک تالار عروسی در کابل

نادر قرغه‌ای، رئیس این اتحادیه به رادیوآزادی گفت در شهر کابل ۱۲۴ تالارعروسی تعطیل شده است.

او می‌گوید: "ما از حکومت می‌خواهیم که یک طرزالعمل صحی ساخته شود و مطابق آن اصناف کار خود را ادامه بدهند. با مسدود شدن هوتل‌ها در شهرکابل به تعداد ۱۵۰۰۰ نفر بیکار شده‌اند.حکومت بگذارد که هوتل‌ها فعال شوند."

پس از گسترش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان، حکومت محدودیت‌هایی را برای جلوگیری از گسترش این ویروس وضع کرد. براساس این محدودیت‌ها فعالیت مراکز آموزشی، تالارهای عروسی، حمام‌های عمومی و باشگاه‌های ورزشی مسدود شدند اما به باور شماری از باشنده‌گان کابل این محدویت‌ها نیز درست عملی نمی‌شوند.

وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش ابتلا به ویروس کرونا در کشور خبر داده و بر رعایت توصیه‌های بهداشتی تأکید دارد.

میرویس علیزی معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید: "متاسفانه هنوز هم واقعات ویروس کرونا در حال افزایش است. ما شاهد بیشترین آمار هستیم. ممکن است تا چند روز آینده گراف ما در حال افزایش باشد. تا سه الی چهار هفته آینده سیر نزولی را خواهیم داشت."

مندوی کابل در زمان قرنطین
مندوی کابل در زمان قرنطین

مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان از مردم ‌خواسته‌اند که محدودیت‌های وضع شده را رعایت کنند و از گشت‌وگذار در محلات پرازدحام خودداری کنند.

براساس گزارش وزارت صحت عامه، در یک شبانه‌روز گذشته ۱۵۳۱ مورد مثبت تازه ثبت شده، ۸۰۵ بیمار بهبود یافته و ۸۰ تن درگذشته‌اند.

آمار رسمی، بیانگر آن است که شمار کل مبتلایان به ۱۱۵ هزار و ۶۱۵ نفر و جان‌باختگان به ۴۷۳۰ تن رسیده است. آمار واقعی ممکن است بیشتر از این باشد.

XS
SM
MD
LG