لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

هشت صبح: خیزش‌های مردمی در افغانستان و عراق تقریبا مشابه است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز در کابل در شماره‌های خود مقاله‌هایی را منتشر کرده‌اند که اشاره به خیزش‌های مردمی اخیر در این کشور و دوستی امریکا و افغانستان دارد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در شماره امروز خود نوشته اگر طالبان جنگ را متوقف نکنند، خیزش‌های مردمی می‌توانند از خاک خود دفاع کنند.

نویسنده می‌نویسد، شش سال پیش از امروز طالبان به چند ولسوالی محدود بودند، اما پس از گفت‌وگو با امریکا و حمایت غیرمستقیم این کشور، این گروه اکنون در فکر تصرف کل افغانستان است. اما به باور سرمقاله‌نویس اکنون با ۲۰ سال پیش زمین و آسمان تفاوت دارد.

در ادامه سرمقاله آمده که ۲۰ یا ۲۵ سال پیش زمانی که طالبان آمدند، مردم همه چیز را پذیرفتند، اما برای نسل جدید این پذیرفتنی نیست.

به گفته نویسنده، طالبان اکنون با مردم روبرو هستند و مردم دربرابر آن‌ها اسلحه برداشته‌ است.

  • هشت صبح

هشت صبح در شماره امروز خود می‌نویسد که عراق و افغانستان در بخش خیزش‌های مردمی تقریبا مشابه است اما برخی تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

سرمقاله نویس نوشته، زمانی که امریکا از عراق بیرون رفت، غیرنظامیان این کشور برای جنگ با داعش و دیگر گروه‌ها سلاح برداشته بودند.

در ادامه این سرمقاله آمده‌است، تفاوت افغانستان و عراق در این است كه خیزش‌های مردمی در عراق تحت فرماندهی یک رهبر و یک شخص بودند، اما در این‌جا افغانستان هر رهبر جهادی و هر ثروتمندی گروهی را تشکیل و به آن‌ها سلاح داده‌است.

سرمقاله نویس می‌نویسد که در عراق در زمان خیزش‌ها، عالمان دین و حتا مقام‌های دولتی در این گردهمایی همکاری می‌کردند، اما دولت افغانستان حمایت زیادی از آنان نکرده‌است. به گفته نویسنده، از این‌رو افغانستان یادگاری خوبی از خیزش‌های مردم در گذشته ندارد.

  • هیواد

و روزنامه هیواد در شماره امروز خود نوشته، افغانستان با امریکا به دوستی و همکاری استراتژیک‌اش ادامه می‌دهد.

نویسنده می‌نویسد که این دوستی اکنون به مرحله بلوغ و مهم‌تر از هر زمان دیگری رسیده و امریکا همچنان نه تنها در بخش سیاسی، بل در بخش‌های نظامی، اقتصادی، توسعه‌ای و اجتماعی به همکاری با افغانستان ادامه می‌دهد.

سرمقاله نویس می‌نویسد، پیش از سفر رئیس جمهور افغانستان به امریکا، شایعات منفی زیادی مبنی بر این‌که با خروج ایالات متحده از افغانستان آن کشور به افغانستان توجه نمی‌کند وجود داشت، زیرا با شدت گرفتن حمله‌های دشمن و سقوط برخی ولسوالی‌ها، امریکا نیز به دولت افغانستان پاسخ داد که دیگر نیروهایش را نمی‌تواند در این‌جا نگهدارد!

اما به باور نویسنده، افغانستان دیگر کشوری نیست که در گذشته بود، بل امنیت و ناامنی افغانستان تأثیر مستقیم بر منطقه و جهان دارد.

در پایان سرمقاله نویسنده تأکید می‌کند که نه تنها امریکا بل سایر کشورها نیز باید با افغانستان همکاری‌شان را تا زمانی که تروریزم در این کشور ریشه‌کن شود، ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG