لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

افزایش میزان خشونت‌ها در اثر دست‌به‌دست شدن ساحات افغانستان


شماری از نیروهای امنیتی افغانستان.
شماری از نیروهای امنیتی افغانستان.

در چند روز اخیر میزان خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است.

شماری از نیروهای افغان و طالبان مسلح با هم درگیری‌های رودررو انجام می‌دهند و در کنار وارد نمودن تلفات به همدیگر از دست‌به‌دست شدن ساحات خبر می‌دهند.

رهبران احزاب سیاسی و مذهبی در پاکستان می‌گویند که یگانه راه حل جنگ جاری در افغانستان انجام گفتگوها بین‌الافغانی است.

په گفته آنها، این ضرورت ایجاب می‌کند که کشورهای بیرونی به خصوص همسایه‌های افغانستان به جای مداخله در این بخش نقش مثبت و موثر ایفا کنند.

زاهد خان سخنگوی حزب عوامی نشنل پاکستان، به تاریخ ۲۷جون به رادیو آزادی گفت آنها در رابطه به وضعیت کنونی افغانستان نگران اند.

وی افزود که جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه افغانستان باید اجازه بدهند که افغان‌ها خودشان در رابطه به آینده کشور‌شان تصمیم بگیرند.

زاهد خان سخنگوی حزب عوامی نشنل پاکستان
زاهد خان سخنگوی حزب عوامی نشنل پاکستان

او افزود: "آنجا یک حکومت منتخب وجود دارد و اینها (طالبان) می‌روند به زور اسلحه آن را ازیشان می‌خواهد بگیرند. وقتی که انتخابات شود باز آنها هم اشتراک کنند و برنده شوند. هر کشور سرگرم مداخله است، اگر روس، چین، ایران و یا هم پاکستان است. آنها همه می‌خواهند در افغانستان حکومتی باشد که از منافع‌شان محافظت کند و این کار ممکن نیست."

زاهد خان گفت که رهبران پشتون نقش خود را ایفا می‌کردند، اما په گفته‌اش حکومتداران پاکستان نمی‌خواهند که پشتون‌های اینسوی خط در افغانستان از تاثیرگذاری‌های خود استفاده کنند.

حافظ حمدالله عضو ارشد جمعیت علمای پاکستان به رادیو مشال- رادیو آزادی گفت که برای برقراری صلح در افغانستان لازمی است تا بر تفاهم‌نامه‌ی میان طالبان و امریکا عمل شود.

او گفت حزب‌اش از هر آن اقدامی حمایت می‌کند که منجر به تامین امنیت و آرامش در افغانستان و منطقه شود.

نامبرده افزود: "جمعیت علمای اسلام از هر آن تصمیم حمایت می‌کند که مطابق به آزادی، استقلال و خواست افغانستان نتیجه در پی داشته باشد که سبب امنیت و آرامش در این کشور و منطقه شود. به دلیل اینکه امنیت منطقه وابسته به امنیت افغانستان است."

حافظ حمدالله گفت که او فکر نمی‌کند که رهبران پشتون در پاکستان بتوانند در قسمت حل منازعه موجود در افغانستان نقش ایفا کنند.

به گفته او دلیل آن اینست که جنگ جاری در افغانستان یک معضل جهانی است و قدرت‌های مختلف دنیا در آن دخیل اند.

آفتاب احمد خان شیرپاو، رهبر حزب قومی وطن در پاکستان به رادیو آزادی گفته است که امریکا و سایر کشورهای دخیل در معضل افغانستان به این مسئله به جدیت بنگرند.

آفتاب احمد خان شیرپاو، رهبر حزب قومی وطن در پاکستان
آفتاب احمد خان شیرپاو، رهبر حزب قومی وطن در پاکستان

او گفت: "وضعیت بیشتر از این وخیم می‌شود و به سوی خانه جنگی می‌رود. به فکر ما اگر مصالحه نشود و از راه گفتگو این معضل حل نگردد، پس این موضوع بیشتر از این خراب می‌شود."

زمانی که روابط میان افغانستان و پاکستان خیلی خراب بود، برای احیای مجدد آن به شمول آفتاب احمد خان شیرپاو دیگر رهبران پشتون نیز سعی و تلاش کردند.

اما او می‌گوید در حل مسئله جنگ جاری در افغانستان بخاطری نمی‌تواند نقش بازی کند که به گفته‌اش این معضل به سطح دولت‌ها است و آنها خودشان برای حل آن اقدام کنند.

مختار خان یوسفزی، رهبر حزب ملی عوامی پشتونخوا به رادیو آزادی گفته است که در افغانستان دیگر جنگ جاری جایز نیست و ضرور است تا جنگ جاری هر چی زودتر متوقف شود.

یوسفزی علاوه کرد: "به طالبان صدا میزنیم که جنگ شما خو علیه امریکا بود، همراه آنها حالا تفاهم کردید و آنها رفتند، پس چرا به جنگ ادامه می‌دهید. به شمول امام کعبه علمای دین تمامی کشورهای اسلامی جهان جنگ در افغانستان را حرام دانسته، اما طالبان هنوز ادامه می‌دهند."

مختار خان یوسفزی، رهبر حزب ملی عوامی پشتونخوا
مختار خان یوسفزی، رهبر حزب ملی عوامی پشتونخوا

مختار یوسفزی گفت آنها به رهبران سیاسی افغانستان هم صدا میزنند که اکنون وقت اختلافات سمتی و حزبی نه بلکه فرصت نشان دادن یک اتحاد ملی است.

وی افزود که از سازمان ملل متحد می‌خواهد تا در رابطه به افغانستان اقدام‌های جدی بردارد و به شمول پاکستان جلو مداخله همه کشورها در افغانستان را بگیرد.

پاکستان همواره چنین ادعاها را بی‌اساس و بی‌مورد دانسته است که گویا به جنگ در افغانستان دامن میزند، بلکه به گفته حاکمان این کشور که برای صلح در افغانستان تلاش کرده‌اند و چنین می‌کنند.

اما امرالله صالح معاون رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۲۷ جون در صفحه فیسبوک‌اش نوشت که پاکستان می‌تواند در پروسه صلح افغانستان برای طالبان نقش میزان و حمایت کننده را بازی کند و بر روند صلح افغانستان تاثیرگذار باشد.

صالح افزوده که پاکستان در گفتار با ما و اما در عمل با طالبان است و این حرکت سبب افزایش تخریب و بی‌باوری می‌شود.

حکومت پاکستان تا کنون در رابطه به گفته‌های امرالله صالح واکنش نشان نداده‌است.

XS
SM
MD
LG