لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

بایدن دستور حمله بر جنگجویان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را داد


جو بایدن، رئیس جمهور امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا

وزارت دفاع ایالات متحده گفته که جو بایدن، رئیس جمهور آن کشور دستور حمله‌های هوایی بر جنگجویان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه را داده.

در خبرنامۀ این وزارت آمده که حمله‌های دفاعی در پاسخ به حمله‌های طیاره‌های بی‌سرنشین جنگجویان تحت حمایت ایران به مکان‌ها و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق صورت گرفته.

پنتاگون گفته که رئیس جمهور بایدن به وضاحت گفته که برای حفظ پرسنل ایالات متحده اقدام خواهد کرد.

در خبرنامۀ دیروز (۲۷ جون) گفته شده که انبارهای سلاح و مرکزهای عملیاتی در دو منطقه‌ی سوریه و یک محل هم در عراق هدف قرار گرفته.

آرشیف، حمله هوایی امریکا بر اهدافی در عراق
آرشیف، حمله هوایی امریکا بر اهدافی در عراق

بر اساس خبرنامه، چند گروه مورد حمایت ایران از جمله گروه‌های کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا از این مرکزها و پایگاه‌ها استفاده می‌کردند.

گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران با نشر بیانیه‌ای گفته اند که چهار عضو جناح كتائب سید الشهدا كشته شده‌اند. در بیانیه از اقدام تلافی‌جویانه هشدار داده شده.

حمله‌های هوایی پس از آن صورت می‌گیرد که مقام‌های کرد عراق دو روز پیش گفتند که چهار طیاره بی‌سرنشین مجهز با مواد منفجره به مکان‌هایی در نزدیکی شهر اربیل جایی که کنسولگری امریکا قرار دارد حمله کردند. از تلفات گزارش نشده.

کنسولگری امریکا حمله را محکوم کرد و آن را نقض آشکار حق حاکمیت عراق خواند.

نیروهای حشد الشعبی یا بسیج مردمی به تازگی، در نزدیکی بغداد رژه نظامی برگزار کردند که در آن مقام‌های ارشد از جمله مصطفی‌الکاظمی، صدراعظم عراق حضور داشتند.

جنگجویان گروه حشدالشعبی در عراق
جنگجویان گروه حشدالشعبی در عراق

گروه حشدالشعبی مخالف حضور امریکا در عراق است.

جنگجویان شیعی مورد حمایت ایران در ایتلاف شبه نظامی حشدالشعبی فعالیت می‌کنند. حشدالشعبی در اصل در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با گروه افراطی دولت اسلامی معروف به داعش تشکیل شده بود.

منتقدان می‌گویند که شبه نظامیان با متحدان‌شان در حکومت، پارلمان و همچنان در نهادهای امنیتی، ساختار موازی قدرت ایجاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG