لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

عبدالله: حکومت همچنان علاقمند ادامه گفت‌وگوهای صلح است


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

‎عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز دوشنبه (۷ سرطان) در یک کنفرانس در کابل، بار دیگر تأکید کرد که حکومت افغانستان همچنان مشتاق ادامه گفت‌وگوهای صلح است.

آقای عبدالله این اظهارات را یک روز پس از بازگشت از سفری با رئیس جمهور محمداشرف غنی به امریکا بیان کرد و گفت طالبان باید درک کنند که ادامه جنگ پاسخی برای وضعیت کنونی کشور نیست: "من باید به مردم این [پیام] را برسانم که هدف ما پی‌گیری گفت‌وگو، یافتن یک راه‌حل سیاسی و غیرنظامی، یافتن یک راه‌حل فراگیر است که منجر به صلح در افغانستان شود. این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت و من اطمینان دارم كه اگر یك طرف راه نظامی را انتخاب كند، این هدف محقق نخواهد شد."

آقای عبدالله همچنین در باره گسترش جنگ در کشور گفت این شایعات نادرست است که گویا سقوط ولسوالی‌ها یک برنامه مشترک حکومت و ایالات متحده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان حین دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در قصر سفید
محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان حین دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در قصر سفید

‎او همچنین افزود که گسترش جنگ‌های پسین در ولایت‌ها و فروپاشی برخی از ولسوالی‌ها به دلیل بیرون شدن نیروهای خارجی از کشور و مشکلات قبلی است.

آقای عبدالله بر لزوم ادامه گفت‌وگوهای صلح در زمانی تأکید کرد که جنگ اخیراً در برخی از ولایات شدت گرفته و ولسوالی‌ها میان نیروهای دولت و طالبان دست به دست می‌شود – چیزی که طالبان آن را سقوط می‌نامند و وزارت دفاع افغانستان عقب‌نشینی تاکتیکی.

هرچند حکومت افغانستان بار دیگر برخی اعضای هیئت صلح را برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح با طالبان به دوحه فرستاد، اما مذاکرات هنوز آغاز نشده است.

یک منبع حکومتی به رادیو آزادی گفته که تیم مذاکره‌کننده در دوحه تا اکنون با طالبان هیچ دیدار و گفت‌وگویی نداشته‌ است.

این منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، گفت که طالبان تا اکنون برای آغاز مذاکرات حاضر نشده‌اند.

اما طالبان گفته‌اند که همچنین علاقه‌مند گفت‌وگوهای صلح هستند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه درباره اظهارات اخیر عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت که این گروه نیز در عوض دوام جنگ، به گفت‌وگوهای صلح اولویت می‌دهد و نمایندگان طالبان در دوحه سرگرم آمادگی برای گفت‌وگوها هستند.

آرشیف، مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه پایتخت قطر
آرشیف، مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در دوحه پایتخت قطر

‎در همین حال، شماری از کارشناسان هم گفته‌اند که دلیل تشدید جنگ خروج نیروهای خارجی است.

نیروهای بین‌المللی از یازدهم ثور روند خروج خود را آغاز کردند و قرار است این روند تا بیستم سنبله به پایان برسد.

XS
SM
MD
LG