لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

امریکا از حمله بر شبه نظامیان طرفدار ایران در مرز سوریه و عراق دفاع کرد


آرشیف، حمله هوایی جنگنده‌های امریکایی بر اهدافی در عراق
آرشیف، حمله هوایی جنگنده‌های امریکایی بر اهدافی در عراق

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌گوید که بر شبه نظامیان طرفدار ایران در امتداد مرز عراق و سوریه به خاطری حمله کرده‌اند که جلو حمله‌های بیشتر بر اهداف امریکایی‌ها را بگیرند.

وزارت‌های خارجه و دفاع امریکا از حمله‌های هوایی بر خلاف شبه نظامیان طرفدار ایران در مرز میان عراق و سوریه، دفاع کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا دیروز (۲۸ جون) در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ایتلاف بین‌المللی بر ضد گروه داعش در روم پایتخت ایتالیا اشتراک کرده بود.

او در آنجا در یک نشست خبری گفت، به خاطری چنین حمله‌ها را انجام داده اند که جلو حمله‌های گروه‌های طرفدار ایران بر اهداف امریکایی، گرفته شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

بلینکن افزود: "به دستور رئیس جمهور نظامیان ایالات متحده بر تأسیسات در مرز میان عراق و سوریه حمله کرده‌اند که از سوی گروه‌های طرفدار ایران استفاده می‌شود. با در نظر داشت این که گروه‌های طرفدار ایران حمله‌هایی در عراق بر ما انجام داده اند، رئیس جمهور اقدام‌های نظامی دیگر را هم دستور می‌دهد."

به هدایت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیروهای نظامی ایالات متحده بر دو محل در سوریه و یک محل در عراق که در آن شبه نظامیان این گروه‌ها بسر می‌برند، حمله‌های هوایی انجام دادند.

این حمله‌ها واکنش‌های تند عراق و سوریه را بر انگیخت.

هر دو کشور این چنین حمله‌ها را نقض حاکمیت ملی دانستند.

مقام‌های عراق گفتند، راه‌های قانونی را جستجو می‌کنند که در آینده جلو چنین حمله‌ها گرفته شود.

سوریه هم این حمله‌ها بر خاکش را یک بی‌عزتی خوانده.

اما وزیر خارجه امریکا در روم گفت که این حمله را به خاطر انجام دادند که دیگر بر اهداف امریکایی‌ها حمله نه کنند و این به حمله کنندگان یک پیام روشن بود.

جنگجویان کتائب حزب‌الله در عراق
جنگجویان کتائب حزب‌الله در عراق

نیروهای هوایی امریکا مرکزهای گروه‌های کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا را نشانه گرفتند. در نتیجه چهار عضو گروه سیدالاشهدا کشته شده. آن‌ها به انتقام تهدید کردند.

امریکا حمله‌های راکتی و طیاره بدون سرنشین بر اهداف امریکایی در عراق را کار گروه‌های می‌داند که از سوی ایران حمایت می‌شوند.

آخرین بار حدود یک هفته قبل در بیستم جون پایگاه نظامی امریکایی در عین‌الاسد هدف حمله راکتی قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG