لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

اصلاح: پاکستان مستقیما در جنگ افغانستان دخیل است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز (۸ سرطان) کابل مطالب خود را پیرامون حمایت آشکار پاکستان از طالبان و تقویت نیروهای افغان نوشته است.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله خود نوشته است که پاکستان مستقیمآ در جنگ افغانستان دخیل است.

نویسنده سرمقاله نگاشته است که پاکستان نه تنها در جنگ‌های رو در رو در افغانستان مستقیمآ دخیل است بلکه مقام‌های این کشور تبلیغات جنگ بر ضد افغانستان را نیز به پیش می‌برند.

در ادامه سرمقاله آمده است، درباره این عملکرد پاکستان ثبوت‌های زیادی موجود اند و پاکستان به گونه آشکار تجهیز طالبان برای جنگ، آموزش ملیشه‌ها و به همین‌گونه فرماندهی جنگ را به دست دارد.

به باور نویسنده، همین دلیل است که ملیشه‌ها و افسران پاکستانی در لباس تروریست و طالب جنگ را در افغانستان گرم نگهداشته اند.

در ادامه سرمقاله آمده است که شیخ رشید، وزیر داخله پاکستان روز پیش در اسلام آباد به خبرنگاران گفت که گویا برخی گروه‌ها به شمول طالبان پاکستانی فعالیت‌های ضد پاکستان را انجام می‌دهند و به گفته وی طالبان افغان باید جلو این فعالیت‌ها را بگیرند اما این اظهارات واکنش‌های زیاد را در افغانستان برانگیخته است.

  • افغانستان

روزنامه افغانستان در مطلب امروز خود نوشته است که همسایه‌های افغانستان در جنگ این کشور طالبان را حمایت می‌کنند.

نویسنده سرمقاله با اشاره به اظهارات اخیر وزیر داخله پاکستان نوشته است که حکومت افغانستان باید با پاکستان از طریق روابط حکومت با حکومت به یک راه حل واضح برسند.

نویسنده سرمقاله در ادامه نوشته است که مقام‌های پاکستانی که به زبان خود اقرار می‌کنند و می‌گویند که زخمی‌های طالبان در پاکستان تداوی می‌شوند از این ثبوت اشکار دیگر چه بوده می‌تواند.‌

نویسنده پیشنهاد کرده است که حکومت افغانستان باید با پاکستان تکلیف خود را روشن کند زیرا روشن شدن تکلیف با پاکستان مهار کردن جنگ در افغانستان است.

  • هیواد

و روزنامه هیواد در شماره امروز خود نوشته است که طالبان نمی‌توانند از راه زور به قدرت برسند.

نویسنده سرمقاله به این باور است که سفر اخیر رئیس جمهور غنی به امریکا و جلب کمک‌های بیشتر به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نشان‌دهنده این است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دیگر هم در میدان‌های جنگ تقویت می‌شوند.

در ادامه سرمقاله آمده است که کمک تازه امریکا با قوت‌های هوایی افغانستان می‌تواند این نیروها را بیشتر از این قوی کند و جنگ را که طالبان برای بدست آوردن قدرت آغاز کرده‌اند حالا چنین معلوم می‌شود که آن‌ها به این هدف‌شان نایل نخواهند شد.‌

سرمقاله نویس در پایان پیشنهاد کرده است که جنگ راه حل نیست و هر قدر که هر دو طرف تقویت شوند به همان اندازه میدان جنگ گرم می‌شود و در نتیجه غیرنظامیان کشته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG