لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

نیروهای امریکایی در شرق سوریه هدف حمله‌های راکتی قرار گرفتند


حمله هوایی امریکا بر اهدافی در مرز سوریه و عراق
حمله هوایی امریکا بر اهدافی در مرز سوریه و عراق

نیروهای امریکایی در شرق سوریه هدف حمله‌های راکتی قرار گرفتند.

وین ماروتو، سخنگوی ایتلاف ضد داعش در حساب توییتر خود نوشته است که نیروهای امریکایی در شرق سوریه هدف چندین راکت قرار گرفتند.

به گفتۀ ماروتو به سربازان هیچ تلفات نرسیده.

او افزوده است که سربازان به پاسخ متقابل پرداختند و به مرکز‌های پرتاب راکت هاوان شلیک کردند.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه که مرکزش در بریتانیا است، گفته که ملیشه‌های طرفدار ایران بر یک پایگاه نیروهای امریکایی در میدان نفت‌العمر در شرق سوریه چندین راکت پرتاب کردند.

نیروهای امریکایی در آن جا از نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کُرد‌ها در جنگ علیه گروه دولت اسلامی حمایت می‌کنند.

حمله هوایی امریکا بر ملیشه‌های طرفدار ایران در سوریه
حمله هوایی امریکا بر ملیشه‌های طرفدار ایران در سوریه

پنتاگون در بیست و هفتم ماه جون اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده دستور حمله‌های هوایی دفاعی بر تاسیسات عملیاتی و ذخیره گاه اسلحه ملیشه‌ها در دو مکان در سوریه و یک محل در عراق را داده است.

به گفتۀ پنتاگون، گروه‌های ملیشۀ تحت حمایت ایران بشمول کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا از تأسیسات در نزدیکی مرز برای حملۀ طیاره‌های بی‌سرنشین علیه منافع ایالات متحده در عراق استفاده می‌کردند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده هنگام دیدار از روم در بیست و هشتم ماه جون گفت که ایالات متحده هنگامی که حمله‌های هوایی را انجام داد، کار لازم و مناسب کرد.

به گفتۀ او، هدف آن بود تا خطر افزایش خشونت‌ها محدود و نیز پیام آشکار و بازدارندۀ خالی از ابهام فرستاده شود.

حکومت عراق حمله‌های هوایی امریکا را نقض حاکمیت آن کشور خوانده و گفته است که برای جلوگیری از تکرار چنین اقدام‌ها تمامی گزینه‌های قانونی را بررسی خواهد کرد.

سوریه نیز حمله‌های امریکا را نقض آشکار حرمت سرزمین‌های سوریه و عراق توصیف کرده.

جنگجویان کتائب حزب‌الله در عراق
جنگجویان کتائب حزب‌الله در عراق

گروه‌های ملیشۀ عراق در خبرنامۀ کشته شدن چهار عضو کتائب سیدالشهدا در حمله‌های هوایی امریکا را تأیید کرده و گفته اند که دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهند زد.

این گروه‌ها گفته اند که ملیشه‌ها برای جلوگیری از نفوذ جنگجویان گروه دولت اسلامی به عراق در مرز سوریه و عراق مستقر هستند.

مقام‌های امریکا و اسرائیل پیش از این گفته اند که گروه‌های ملیشۀ ایران در انتقال تدارکات و اسلحه به سوریه و از آن جا به لبنان کمک می‌کنند.

XS
SM
MD
LG