لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

ارگ: جنگ طالبان در افغانستان، جنگِ پاکستان است


شماری از جنگجویان گروه طالبان در ارزگان
شماری از جنگجویان گروه طالبان در ارزگان

یک مقام حکومت افغانستان، جنگ طالبان در این‌کشور را جنگ پاکستان دانسته است.

دواخان مینه‌پال رئیس مرکز رسانه‌های حکومت، شام گذشته (۸ سرطان) به رادیو آزادی گفت، پاکستان می‌خواهد طالبان در افغانستان به قدرت برسند.

دواخان مینه‌پال رئیس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان
دواخان مینه‌پال رئیس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان

آقای مینه‌‌پال افزود: "جنگ فعلی طالبان، بدون شک که در حمایت از پاکستان ادامه دارد. آنها به خاطری از طالبان حمایت می‌کنند که این گروه را در افغانستان به قدرت برسانند."

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان گفته که فعالیت‌های مسلحانه آنها ثابت می‌کند که این گروه تنها در داخل افغانستان فعال است.

مجاهد شام گذشته در پیامی به رادیو آزادی، ارتباط تنگاتنگ طالبان با پاکستان را رد کرد.

آقای مجاهد گفت:"افراد ما در فاریاب، کندز، بدخشان و سایر ولسوالی‌ها و ولایت‌های دور افتاده فعالیت دارند. این همه به صورت آشکار ثابت می‌کند که مردم از امارت اسلامی حمایت می‌کنند. این نه کار پاکستان است و یا کدام جهت دیگر خارجی."

اخیراً اتهام‌ها بر پاکستان، به خاطر حمایتش از طالبان بیشتر شده. در حلقات سیاسی بحث‌های داغ روی آن جریان دارد.

شیخ رشید احمد وزیر داخله پاکستان هفته گذشته، در گفتگو با شبکه تلویزیونی جیو گفت، خانواده‌های طالبان افغان در پاکستان به صورت گسترده حضور دارند، زخمی‌های‌شان در این‌کشور درمان می‌شوند و حتی جسدهای شان برای به خاک سپاری به پاکستان منتقل می‌شود.

شیخ رشید احمد وزیر داخله پاکستان
شیخ رشید احمد وزیر داخله پاکستان

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه (۷ سرطان) از اظهارات شیخ رشید احمد ستایش کرد و گفت که او حمایت پاکستان از طالبان را افشا کرد.

از جانب دیگر محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان گفته که هدف طالبان خروج نیروهای بین‌المللی از این‌کشور نیست بلکه آنها می‌خواهد در افغانستان به قدرت برسند.

آقای اتمر در گفتگو با شبکه تلویزیونی آریانا نیوز که شب گذشته پخش شد، در پیامی به طالبان گفت که اگر می‌خواهند به قدرت برسند، پروسه سیاسی را برگزینند.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان
محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان

او افزود:"اگر هدف تان خارج ساختن نیروی امریکایی و یا خارجی بود، آنها بنابر توافقی که صورت گرفت، خارج می‌شوند. اگر هدف تان سهم گیری در قدرت است، انتخابات است، ما حاضر استیم با شما صحبت کنیم. رئیس جمهور افغانستان پلان صلحی را مطرح کرد که بر اساس آن، حتی از انتخابات زود هنگام هم یادآوری کرد و از مشارکت در این روند عبوری صحبت کرد."

وزیر خارجه افغانستان همچنان اتهام وارد کرد که طالبان به توافقنامه فبروری سال گذشته با واشنگتن، متعهد نیستند.

پیش از این حمدالله محب مشاور امنیت افغانستان هم اتهام وارد کرده بود که طالبان جنگ اعلام شدۀ پاکستان را در افغانستان پیش می‌برند.

حمدالله محب مشاور امنیت افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت افغانستان

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به تازگی گفت که اسلام آباد با طالبان ارتباط دارد، اما این گروه تحت کنترول و اداره پاکستان نیست.

همچنان آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین پاکستان در اظهارات تازه‌اش، از وضعیت جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بر ادامه تلاش‌های سیاسی برای حل بحران افغانستان تاکید ورزیده است.

XS
SM
MD
LG