لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

هیواد: پاکستان تلاش می‌کند پس از خروج نیروهای خارجی، بر افغانستان حاکمیت کند


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل.
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل.
  • هیواد

روزنامه‌ هیواد بر لزوم اجماع منطقه ای و همسایگی در مورد افزایش درگیری‌ها تأکید کرده‌است.

به گفته نویسنده، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پاکستان شبه‌نظامیان بیشتری از گروه‌های تروریستی را برای تشدید جنگ به افغانستان می‌فرستد و تلاش می‌کند تا شبه‌نظامیان‌اش پس از خروج نیروهای خارجی، بر افغانستان حاکمیت کند.

در ادامه به آن اظهارات وزیر امور داخله پاکستان اشاره شده که گفته بود جنگجویان کشته و زخمی شده طالبان در افغانستان به پاکستان منتقل می‌شوند و رهبران طالبان در پاکستان اقامت دارند.

به گفته نویسنده، اگر جنگ در افغانستان به نفع پاکستان باشد، اما دیگر همسایگان خواستار پایان جنگ هستند و ترجیح می‌دهند گفت‌وگو با طالبان نتیجه مثبت دهد.

در این مورد بخشی از مصاحبه اخیر عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبیکستان، را گرفته که از کشورهای منطقه خواسته است که مسوولیت خود را در جلوگیری از جنگ در افغانستان ایفا کنند.

مسیر

روزنامه مسیر نوشته مذاکرات صلح مدت طولانی‌است که متوقف شده و هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گفته نویسنده، نه‌تنها پیشرفتی حاصل نشده، بل گفت‌وگوهای عادی نیز متوقف شده و فشار امریکا کاهش یافته است تا هر دو طرف را به سوی گفت‌وگو بکشاند.

نویسنده می‌نویسد اگرچه قرار بود شش مقام ارشد و سیاست‌مدار کابل برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه سفر کنند، اما این سفر نیز به تاخیر افتاد.

به نوشته این روزنامه، موانع زیادی در برابر صلح است که مهم‌تر از همه موضع امریکا نقش اساسی دارد، اما ذهنیت طرف‌های درگیر نیز مانع اصلی مذاکرات است.

به باور نویسنده هردو طرف باید درک کنند که مردم خواهان صلح هستند، بنابراین آنها باید فکر خود را تغییر دهند.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز مقاله‌ای در مورد افزایش بیماری کرونا و کمبود اکسیجن منتشر کرده است.

پس از آن آمده، در حالی که بیماری کرونا هنوز در اوج است، اما بازار فروش اکسیجن و احتکار در آن هنوز هم داغ است.

از دید نویسنده، بهای بلند اکسیجن در حال حاضر همان چیزی است که مردم افغانستان را در وضعیت دشواری قرار داده و حکومت نیز به آن توجه جدی نمی‌کند.

به گفته نویسنده، گرچه وزارت صحت عامه تعهد کرده است که بهای فروش اکسیجن را کنترل می‌کند، اما بهای آن هنوز هم بالا است و بیماران مجبور اند اکسیجن را با هزینه‌ای حدود ۲۰ هزار افغانی خریداری کنند.

نویسنده تأکید می‌کند که وزارت صحت عامه باید هرچه زودتر به مشکل کمبود اکسیجن رسیدگی کند و بهای بلند را کنترل کند.

XS
SM
MD
LG