لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

ناامنی‌ها در هرات؛ شماری از شهروندان این شهر در حال بستن بار سفر اند


نما ای از شهر هرات
نما ای از شهر هرات

برخی از مردم در هرات می‌خواهند که با فروش جایدادهایشان از افغانستان فرار کنند. ایران و پس از آن ترکیه مقصد اصلی سفر خانواده‌ها برای فرار از ناامنی‌ها است.

در این گزارش به روایت دو تنی که در تلاش فروش جایدادهای‌شان هستند پرداخته شده.

هزینه سفر از افغانستان به ایران و تا ترکیه، پنجصد هزار افغانی می‌شود.

احمد شعیب با همسر و فرزندش می‌خواهد که به ترکیه برود.

او کافی‌نت و لوازم خانه‌اش را به فروش گذاشته، تا با پول آن به امید زندگی بهتر، با آتش جنگ افغانستان وداع کند.

او گفت: "من به دکان ۱۱ کمیپوتر با تجهیزات و پرینتر دارم. روزانه تا ۱۵۰۰ افغانی عواید دارم. به‌خاطر ناامنی‌ همین کافی‌نت را به نصف قیمت می‌فروشم و می‌خواهم بروم به ترکیه."

آرشیف، شهر هرات
آرشیف، شهر هرات

برای احمد شعیب دل کندن از هرات، آسان نیست، اما یک دلیل برای ترک افغانستان دارد؛ شدت گرفتن جنگ و احتمال جنگ داخلی.

احمد شعیب برای فروش کافی‌نتش صبر و قرار ندارد تا رویای سفر به ترکیه عملی شود. هر چند خوب می‌داند که سفر قاچاقی به ترکیه از طریق ایران برای همسر و فرزند دو ساله‌اش خالی ازخطرنیست.

او می‌گوید: "همه چیز بر می‌گردد به وضعیت امنیتی و اگر انسان امنیت و آرامش نداشته باشد، بهتر است که از افغانستان برود و مهاجر شود. راه خطرناک قاچاقی را قبول می‌کنیم و از افغانستان خود را می‌کشیم."

ناامنی در افغانستان و تاریک بودن چشم‌انداز گفتگوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان، بسیاری‌ها به‌شمول ملکه الکوزی را به خارج شدن از افغانستان متقاعد کرده.

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

ملکه با تدریس در مکتب دولتی و خصوصی پول مناسبی به جیب می‌زند، اما حالا با خانواده‌اش رخت سفر به ایران بسته.

بانو ملکه می‌گوید: "به‌خاطری که وضعیت امنیتی فعلاً خوب نیست و امکان دارد که طالبان بیایند. هرچند حالا دو تایم به مکتب دولتی و خصوصی، معاش خوبی هم می‌گیرم ولی به‌خاطر امنیتی به ایران می‌روم و خوب است که مرز ایران هم باز شده."

در ولایت‌هرات درغرب افغانستان بیش‌تر نظامیان ایتالیایی حضور داشتند و با آغاز روند خروج نیروهای خارجی، همکاران این نیروها در ترس و هراس به سر می‌برند.

جلیل‌احمد، در بخش اکمالات کمپ «آرینا» نیروهای ایتالیایی در هرات کار کرده، اما حالا یک تقاضا دارد؛ پذیرش درخواست پناهندگی‌اش در ایتالیا.

او می‌گوید: "اعتراض ما به دلیل این هست که جان ما به‌خاطر کارکردن با ایتالیایی‌ها در خطر است و پذیرفته شدن درخواست پناهندگی حق ما است. ۲۰ سال می‌شود که ما با نیروهای خارجی کار می‌کنیم و در این مدت به درخواست‌های ما حتی قبول نکردند و به سطل اشغال دانی انداخته‌اند."

برخی از کشورها مثل امریکا گفته اند که همکاران افغان‌شان را تنها ن خواهند گذاشت.

به تازگی، مقام‌های امریکایی گفته اند که هزاران افغان را از افغانستان بیرون خواهند کرد. بر طبق گزارش‌ها، هجده هزار نفر به شمول ترجمانان با بیش از پنجاه هزار از اعضای خانواده‌هایشان منتظر دریافت ویزۀ سفر به امریکا هستند.

از آغاز خروج نیروهای خارجی در تقریباً دو ماه گذشته، ده‌ها ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده و از سوی دیگر، موج سوم کرونا و خشکسالی هم به مشکلات مردم افغانستان افزوده.

اما عبدالصبور قانع، والی هرات از مردم می خواهد که کشور را ترک نکنند و به توانایی نیروهای دولتی برای مقابله با طالبان باور داشته باشند.

اما عبدالصبور قانع، والی هرات
اما عبدالصبور قانع، والی هرات

آقای قانع گفت : "طالب توان هرات را ندارد و آنان توان حفظ یک ولسوالی را ندارند. پیام من به جوانان و مردم هرات این هست که متحد شویم. پیام من به جوانان و مردم هرات این هست که با هم متحد شوند و نباید این کشور را به خاطر تبلیغات گروه طالبان ترک کنند."

احتمالاً با پایان یافتن روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا ۱۱ سپتمبر سال جاری میلادی و افزایش جنگ، بسیاری‌ها از افغان‌ها به مانند احمد شعیب و ملکه فرار را بر قرار ترجیح می دهند و این به معنی فرار برخی از مغزهای دیگر از افغانستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG