لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

ادامه منهدم کردن پایه‌های برق؛ گرم شدن بازار دستگاه‌های انرژی آفتابی


منهدم کردن پایه‌های برق
منهدم کردن پایه‌های برق

درادامه منهدم کردن پایه‌های برق صبح امروز(چهارشنبه ۹ سرطان) یک پایه برق وارداتی در منطقه جنگل باغ ولایت پروان منهدم گردید.

اینجا یکی از بازارهای فروش دستگاه‌های انرژی آفتابی یا سولر در ناحیه هشتم شهرکابل است.

این بازار در این روزها به محل پر رفت‌وآمد متقاضیان سولر مبدل شده است.

در این بازار بین ۸ تا ۱۰ دکان سولر فروشی وجود دارد و تعداد مشتریان هم زیاد است.

مصطفی فرید یکی از مراجعان است که می‌گوید، به تازه‌گی از این بازار سولر خریداری کرده و منزل‌اش را با برق آفتابی مجهز کرده است.

او می‌گوید:"از زمانیکه برق در کابل قطع شده مشکلات زیاد شده است وحتی با نبود برق سبب کم آبی هم شده است، من مجبور شدم به سیستم سولر(انرژی آفتابی) روبیاورم و حالا از طرف شب منزلم روشن است و دیگر مشکلات هم مرفوع شده است اما قیمت‌ها بلند است."

برق آفتابی در افغانستان
برق آفتابی در افغانستان

وی می‌گوید برای نصب سیستم انرژی آفتابی در منزل اش ۸۰ هزار افغانی را هزینه کرده است.

حاجی بلال یکی از فروشنده‌گان دستگاه انرژی آفتابی یا سولر در این بازار است که روزانه تعداد زیادی از این دستگاه‌ها را به می‌فروشد.

او می‌گوید: "مراجعین ما بسیار زیاد است حتی ما که در حدود ۱۲ نفر انجینر برق داریم و آنان سولر را در منازل مردم نصب میکنند به مشتریان رسیدهنمی‌توانیم دردوهفته اخیر قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته."

بلال می‌گوید که پائین ترین بهای یک دستگاه سولری بین ۲۰ تا ۲۵ هزار افغانی و بلندترین قیمت تا ۷۰۰هزار افغانی می‌رسد.

دستگاه‌های برق آفتابی
دستگاه‌های برق آفتابی

گرمی این بازار پیوند مستقیم با بی‌برقی‌های کابل دارد.

کابل و شماری از ولایت‌ها از چند ماه به این سو به دلیل منهدم شدن متواتر پایه‌های برق وارداتی ازبیکستان برق دایمی و منظم ندارد و این وضعیت ساکنان کابلرا مجبور کرده است تا برای تامین برق از شیوع های دیگر استفاده کنند.

این درحالیست که شرکت برشنا افغانستان از منهدم شدن یک پایه برق وارداتی صبح امروز (چهارشنبه) در منطقه جنگل باغ ولایت پروان خبر داد.

وحیده شهکار سخنگوی والی پروان به رادیوآزادی گفت که تلاش‌ها برای ردیابی عاملان این رویدادها ادامه دارند و تاکنون چند تن بازداشت هم شده اند.

او گفت: "ما متاسفانه دراین اواخر شاهد منهدم ساختن پایه‌های برق بودیم، ما در ماه‌های قبل دستگیری‌های در پیوند به منهدم ساختن این پایه‌ها داشتیم و چند روز قبل هم در منطقه سالنگ سه تن را بازداشت کردیم، تلاش‌های ما باز هم ادامه دارد."

در عین حال حامد روشن معاون سخنگوی وزارت داخله نیز با فرستادن پیام ویدیویی به رسانه ها گفته است که در پیوند به تخریب پایه های برق چند تن بازداشت شده و تلاش‌ها ادامه دارد.

او عاملین این کار را جنایتکاران بشری خوانده تاکید کرده است که با آنان برخورد قانونی می‌شود.

وی افزوده است که بخاطر مصونیت پایه های برق روی یک طرح کار می‌کنند و همکاری مردم در این طرح شرط اساسی است اما در مورد این طرح جزییات نداد.

‌به اساس معلومات شرکت برشنای افغانستان در شش ماه گذشته بیش از ۳۰ پایه برق وارداتی درمناطق مختلف کشور بخصوص ولایات شمال منهدم شده است.

هرچند مسوولان شرکت برشنا پیش از این گفته اند که برق مرکزهای صحی و کارخانه‌های تولید اکسیجن را در کابل از منابع داخلی، بند برق نغلو و سیستم برقحرارتی تامین می‌کنند اما نبود برق متواتر در پایتخت سبب شده است که بازارهای جنراتور فروشی و فروشگاه‌های دستگاه‌های انرژی آفتابی گرم‌تر شوند.

XS
SM
MD
LG