لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

ناتو: خروج نیروهای بین‌المللی به معنی پایان مشارکت با افغانستان نیست


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

استیفانو پونتی کوروو، نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان می‌گوید که خروج نیروهای ناتو از افغانستان به معنی پایان مشارکت این پیمان با افغانستان نیست.

در حالی که ادامۀ خروج تمامی نیروهای بین‌المللی از افغانستان نگرانی‌های را در مورد آیندۀ این کشور به میان آورده، یک مقام ارشد ناتو از ادامۀ پشتیبانی این پیمان از افغانستان اطمینان می‌دهد.

استیفانو پونتی کوروو، نمایندۀ ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان در این مورد بیشتر گفته است: "در حالی که ناتو خروج نیروهای نظامی را از افغانستان تکمیل می‌کند. می‌خواهم از این فرصت برای اطمینان‌دهی دوباره به دوستان و شرکای افغان خود در مورد ادامۀ کمک ما استفاده کنم. این پایان مشارکت ما نیست. یکجا وارد مرحلۀ جدید رابطۀ ما می‌شویم. نظامیان ممکن بیرون شوند، اما دفتر ملکی من و خودم می‌مانیم. ما به حمایت از نیروهای امنیتی از طریق کمک مالی و آموزشی متعهد هستیم."

استیفانو پونتی کوروو، نماینده ملکی ناتو در افغانستان
استیفانو پونتی کوروو، نماینده ملکی ناتو در افغانستان

به دنبال آغاز رسمی خروج تمامی نیروهای امریکایی و ناتو در اول ماه می از افغانستان، خشونت‌ها به گونۀ چشمگیر در این کشور افزایش یافته و طالبان در هفته‌های اخیر کنترل ده‌ها ولسوالی را در دست گرفته اند.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، نگرانی‌هایی وجود دارد که پس از خروج کامل نیروهای بین‌المللی تا یازدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی، حکومت برخوردار از حمایت غرب ممکن فروبپاشد.

جنرال سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در بیست و نهم ماه جون گفت که اوضاع امنیتی خوب نیست.

اما او اجرای حمله‌های هوایی بر طالبان را رد نکرد، در صورتی که گروه طالبان برای تصرف قلمرو بیشتر افغانستان تلاش کند.

سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان
سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان

نمایندۀ ارشد ملکی ناتو هم اطمینان می‌دهد که نخواهند گذاشت افغانستان بار دیگر به لانۀ امن تروریستان مبدل شود.

استیفانو پونتی کوروو در پیامی در حساب توییتر ناتو دیشب (۳۰ جون) گفت: "جمهوری {اسلامی افغانستان} در ماه‌های پیشرو با چالش‌های زیادی رو به رو است. در گذشته هم با دشواری‌های زیاد مواجه شده. دست‌آوردهای که در چند سال گذشته به دست آمده اند، دست‌آورد‌های که جامعۀ افغانستان به آن نایل شده، در بدل ریختن خون زیادی به دست آمده. ما تا رسیدن به اینجا قربانی‌های زیاد داده ایم و قصد نداریم که این دست‌آوردها یا مردم افغانستان را ترک کنیم. ما برای حمایت از کشور دموکراتیک و متحد و این که پناهگاه امن برای تروریستان نباشد، هرکاری در توان داریم انجام خواهیم داد."

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، اعلام چندین کشور نشان می‌دهد که اکثریت سربازان اروپایی افغانستان را ترک کرده‌اند و مأموریت غرب در افغانستان به پایانش نزدیک شده است.

مقام‌های جرمنی، ایتالیا، جمهوری چک و مقدونیۀ شمالی به تازگی تأیید کردند که سربازان‌شان از افغانستان به گونۀ کامل بیرون شدند.

هرچند زمان خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان یازدهم سپتمبر تعیین شده، اما گزارش‌ها می‌رسانند که نیروهای امریکایی ممکن پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده افغانستان را کاملاً ترک کنند.

شبکۀ خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دفاعی که نامش افشا نشده، گزارش داده است که هفتۀ روان، هفتۀ مهم در روند خروج و پایان به گفتۀ او پروسۀ عقب افتاده خواهد بود.

خبرگزاری رویترز در بیست و نهم جون گزارش داد که به نظر می‌رسد که نظامیان امریکایی چند روز از خروج کامل فاصله دارند.

آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان

رویترز به نقل از منابع امریکایی نامعلوم گزارش داده است که حدود ۶۵۰ سرباز امریکایی شامل گروهی نمی‌شوند که به کشور‌شان برمی‌گردند.

بر اساس گزارش، این صدها سرباز برای محافظت از دپلوماتان در سفارت امریکا در کابل و برقراری امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی خواهند ماند.

این در حالی‌ست که به گزارش خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان عمران خان، صدراعظم پاکستان چهارشنبه گفت که کشورش در عملیات نظامی در افغانستان با ایالات متحده مشارکت نخواهد کرد.

بر اساس گزارش، عمران خان در پارلمان پاکستان هرگونه پیشنهاد قرار دادن پایگاه‌های نظامی در اختیار ایالات متحده برای اجرای حمله‌های طیاره‌های بی‌سرنشین در افغانستان را رد کرد.

XS
SM
MD
LG