لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

فرهنگ خشونت در پروان؛ داکتران از تهدیدها در برابرشان نگران اند


آرشیف، داکتران افغان
آرشیف، داکتران افغان

شماری از داکتران در ولایت پروان از آنچه فرهنگ خشونت می‌خوانند شکایت دارند و می‌گویند که همواره با تهدید روبه‌رو اند.

موج سوم کرونا روزمره جان ده‌ها نفر را در مناطق مختلف افغانستان می‌گیرد.

پوشیدن ماسک برای جلوگیری از این بیماری عالم‌گیر ضروری پنداشته می‌شود. اما داکتری به دلیل آن که به فردی گفته ماسک بپوشد در حالت کما به سر می‌برد.

داکتر محمد عمر هفتۀ گذشته در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان در محل کارش در اثر تیراندازی یک جوان محلی از ناحیۀ سر به شدت زخمی شد.

احمد منیر ۲۴ ساله همکار داکتر عمر که شاهد عینی حادثه بوده به رادیو آزادی می‌گوید که مرمی تفنگچه به دهن وی اصابت کرده و از عقب سرش خارج شده است.

آرشیف، بیمار کووید-۱۹ در افغانستان
آرشیف، بیمار کووید-۱۹ در افغانستان

منیر می‌گوید: "به هنگام عکس گرفتن مریض باید ماسک و دست‌کش داشته باشد. وقتی بر آن شخص گفتیم تا عملی کند او اعتنا نکرد و گفت من به زور بالایت عکس می‌گیرم ما گفتیم ماسک و دست‌کش بپوش عکس‌ات را می‌گیریم و تفنگچه را کشید فیر کرد، داکتر را با گلوله زد من از ترس عقب رفتم و پنهان شدم، دیدم داکتر ما به روی زمین افتاده و از دهن‌اش خون می‌آید و به شفاخانه انتقالش دادیم."

خانواده داکتر عمر پریشان است.

شیر عالم ۵۲ ساله پدر او به رادیو آزادی می‌گوید که از رویداد تکان خورده: "بچه من داکتر، خدمتگار مردم و وطن بود بخاطر تأکید به پوشیدن ماسک، در داخل دواخانه همراه با مرمی تفنگچه به دهنش زدند. دولت تا هنوز هیچ توجه نکرده است و عکس‌العمل لازم در برابر این حمله برنداشته است."

این تازه‌ترین مورد حمله بر یک داکتر در پروان است.

شماری از داکتران و کارمندان صحی در ولایت پروان از به گفتۀ‌شان فرهنگ خشونت در برابر پرسنل طبی نگران اند.

داکتر حسیب نصرت یکی از متخصصان کووید-۱۹ در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان در این مورد می‌گوید: "چند وقت پیش موتر حامل استادان و داکتران دانشگاه البیرونی هدف انفجار قرار گرفت که تعداد شان زخمی و کشته شدند، بعد از آن یک تن از داکتران که کارمند وزارت صحت بود در شاهراه کابل پروان ترور شد و در تازه ترین رویداد یک تن از کارمندان صحی که در یکی از کلینیک های صحی مصروف کار بود از طرف یک مریضدار و پایواز به گلوله بسته و زخمی شد.این حالت‌ها بالای روان داکتران و انگیزه خدمت‌رسانی به مردم صدمه وارد می‌کند."

مقام‌های امنیتی ولایت پروان می‌گویند که شخصی که داکتر عمر را زخمی کرده فراری است و پولیس او را دنبال می کند.

موقعیت پروان در نقشه افغانستان
موقعیت پروان در نقشه افغانستان

جنرال عبدالرووف ارزگانی قوماندان امنیهٔ ولایت پروان در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید که داکتران در خدمت مردم اند و باید در امان باشند.

ارزگانی گفت: "هویت فاعل به نام مجتبی معلوم است که فعلن فراری است و خانه‌اش هم تلاشی گردیده است. تحت تعقیب ماست و به زودترین فرصت بازداشتش می‌کنیم. همه ما باید به چپن سفید حرمت داشته باشیم این‌ها فرشته‌های نجات هستند و ما کاملا در حمایت‌شان هستیم. به مسئولین وظیفه دادیم که در هر ساحه که این‌ها ( داکتران) مشکلات امنیتی می‌داشته باشند همراه‌شان همکاری بکنند."

مسوولان ریاست صحت عامه ولایت پروان به این باور اند که به دلیل موجودیت فرهنگ معافیت از مجازات داکتران و سکتور صحی در این ولایت با چنین مشکلات امنیتی روبه رو اند و عاملان تهدید داکتران تا حال مورد پیگرد قرار نگرفته اند.

XS
SM
MD
LG