لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

شعله‌های جنگ در هرات؛ سرباز پیشین اردو شب و روزش را در پارک‌ها می‌گذراند


عبدالرحیم، سرباز پیشین اردو با خانواده‌اش در یکی از پارک‌های شهر هرات
عبدالرحیم، سرباز پیشین اردو با خانواده‌اش در یکی از پارک‌های شهر هرات

گسترش جنگ در ولایت هرات بسیاری‌ها را در شوک فرو برده. باشندگان هرات می‌گویند که ناامنی‌ها دست‌ کم در دو ماه اخیر، کم‌پیشنه بوده و بسیاری خانواده‌ها را آواره کرده.

عبدالرحیم، سرباز پیشین اردوی ملی افغانستان می‌گوید، صحبت با کودک دو ساله‌اش، لحظاتی شادش می‌کند.

او با همسر و فرزندش، شب و روز را در پارک‌های شهر هرات سپری می‌کند، چرا که طالبان کنترول ولسوالی اوبه، زادگاهش را به دست گرفته‌اند و رفتن به این ولسوالی دشوار و حتی مرگ‌آفرین است.

عبدالرحیم کمک می خواهد: "همرای همین طفل یک ماه می‌شود که در داخل پارک‌ها در شهر هرات زندگی می‌کنم و ولسوالی اوبه را طالبان گرفتند و از دولت می‌خواهیم که یک کمکی برای من بکنند."

عبدالرحیم پس از تهدیدهای پی‌هم گروه طالبان، یک‌سال می‌شود که با لباس اردوی ملی وداع کرده. اما حالا به دلیل آوارگی و عاجز بودن از سیر کردن شکم خانواده‌ی کوچکش از کار قبلی‌اش پشیمان است.

تصویر عبدالرحیم در جریان ماموریت‌اش در اردوی ملی افغانستان
تصویر عبدالرحیم در جریان ماموریت‌اش در اردوی ملی افغانستان

او می‌گوید: "من اگر خبر می‌داشتم که شرایط کنونی من این قسم می‌شد، به اردو نمی‌رفتم. من ۱۵ سال در دولت خدمت کردم. کاشکی به همین دولت نمی‌رفتم و زندگی ما و زندگی همین کودک همین قسم نمی‌شد."

سه سال از آغاز زندگی مشترک عبدالرحیم با جمیله می‌گذرد. همسر جمیله یک خواست از حکومت دارد: یک سرپناه.

جمیله می‌گوید: "ما داخل پارک زندگی می‌کنیم و نه خانه و نه جا داریم. دولت همین قدر کمکی بکند که برای ما جای برای زندگی پیدا کند."

در اواخر ماه جوزا، نیروهای دولتی از ولسوالی اوبه در شرق شهر هرات عقب‌‎نشینی کردند.

به روایت کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات، حمله‌های طالبان در بیش‌تر ولسوالی‌ها شدت گرفته.

کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات
کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات

به گفته‌ی او، طالبان تلاش می‌کنند که در جنگ تبلیغاتی دست بالایی نسبت به حکومت داشته باشند: "در بیشتر ولسوالی‌ها طالبان حاکمیت خود را دارند. در اطراف ولسوالی‌ها بیشتر حاکمیت دارد و در مرکز کمتر. حملات طالبان باعث می‌شود که روز به روز ذهن مردم را طالبان خراب بکنند و مردم نگران و پریشان و ناامید شوند."

موجودیت بندرهای اسلام‌قلعه، تورغندی، شهرک صنعتی بزرگ، بندرهای آبی سلما و پاشدان و حضور گسترده سرمایه‌گذاران، هرات را به ولایت مهم اقتصادی مبدل کرده.

با وجود این، باشندگان هرات از شعله‌ور شدن جنگ نگران هستند.

اما عبدالصبورقانع، والی هرات، با تجهیز بیشترنیروهای دولتی و برنامه‌ریزی عملیات‌های جنگی، بر بهبود وضعیت امنیتی هرات اطمینان می‌دهد.

قانع می‌گوید: "وضعیت امنیتی هرات قابل تغییر است و وضعیت زیاد قابل نگرانی نیست. بیشتر طالبان با سازمان‌دهی جنگ روانی می‌خواهند که روان مردم را خراب کنند. اما نیروهای امنیتی و دفاعی در هرات تجهیز و مجهز هستند. شیوه و تکتیک‌های جدید با همکاران نظامی خود را مطرح کردیم و آنان در حال برنامه‌ریزی برای تطبیق هستند."

عبدالصبور قانع، والی هرات
عبدالصبور قانع، والی هرات

همزمان با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، سطح خشونت‌ها در این کشور بلند رفته است.

حالا بسیاری افغان ها به شمول عبدالرحیم از این می‌ترسند که مبادا فردای پس از خروج نیروهای خارجی در سال جاری وضعیت امنیتی وخیم‌تر شود.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا قبلاً اعلام کرده که تمامی نیروهای امریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر از افغانستان بیرون خواهند شد. اما برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ممکن است این روند در روزهای آینده به سر رسد.

XS
SM
MD
LG