لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

درباره پیشینه بازارها در افغانستان و جهان چه می‌دانید؟


آرشیف
آرشیف

بازار یک کلمه‌ی عام است که در بیشتر زبان‌ها موجود است چنانچه به زبان عربی بنام سُوق یاد می‌شود.

اکثرآ در بازار داد و ستد یا خرید و فروش کالاها یا اجناس صورت می‌گیرد. از بازارهای اولیه می‌توان بازار شهر آتن در یونان قدیم را نام برد که از جمله بازارهای عام بوده که در آن برده خرید و فروش می‌شد.

در اروپاه نیز بازارهای عام و خاص قبل از رنسانس و بعد از آن هم وجود داشت. به گفته مورخان، در آن زمان خرید و فروش، جنس به جنس صورت می‌گرفت، ولی در سال‌های ۱۷۰۰ و ۱۸۵۰ سیستم بازار در اروپای غربی و امریکای شمالی بوجود آمد و به مرور زمان، بازار بشکل منظم و در یک مکان مشخصی در اکثر نقاط دنیا ساخته شد.

پروفیسور محمد آصف گلزاد، عضو سابق اکادمی علوم افغانستان در مورد بازار و تاریخچه آن می‌گوید، تاریخ تشکل بازار، عمدتاً به اجتماعی شدن بشر ارتباط می‌گیرد، یعنی به گفته‌ی او ، از زمانی که انسان‌ها از دوره بدوی بشکل اجتماعی درآمدند، بازار بوجود آمد.

آقای گلزاد همچنان از بازار قدیم کابل یاد کرده گفت: بازار چهارچته کابل که امروز به یک اسطوره مبدل شده است، در گذشته یک بازار سرپوشیده و دورانی بود که مردم از قسمت سر چوک، تخته پل و پخته فروشی به اطراف این بازار دور می‌خوردند و متاع مورد نیاز خود را می‌خریدند.

به گفته‌ی وی، با گذشت وقت، شکل بازار هم تغییر کرد.

برخی‌ها می‌گویند، در گذشته‌ها رفتن به بازار و خرید و فروش اجناس نسبت به امروز فرق کرده چون به گفته آنان قبلآ وقتی یک شخصی به بازار می‌رفت، آرامی و امنیت بود، هر کس بدون تشویش و هراس با خود پول می‌برد و دوکان به دوکان و مغازه به مغازه می‌گشت تا جنس مورد نظرش را پیدا می‌کرد، اما حالا از یک طرف جنس مورد نظر به مشکل پیدا می‌شود و از جانبی هم وقتی جنس مورد نظر پیدا شد، می‌بیند که جیبش را کیسه‌بُر زده و پولش را برده است.

برای شنیدن کامل این برنامه روی لینک زیر کلیک کنید

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:10:12 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG