لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

امریكا: ایجاد دولت از راه زور در افغانستان غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است


وزارت خارجه امریکا
وزارت خارجه امریکا

وزارت امور خارجه امریكا می‌گوید كه ایجاد یک دولت از راه زور در افغانستان به جامعه جهانی و افغانان قابل‌پذیرش نیست.

همزمان با سرنوشت ناروشن گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر و تشدید خشونت در افغانستان، وزارت امور خارجه امریکا تاکید می‌کند که دولت ایجاد شده از راه زور در افغانستان برای جامعه جهانی و افغانان قابل‌پذیرش نیست.

ند پرایس سخنگوی این وزارت روز گذشته (اول جولای) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که چنین حکومتی "غیرقانونی" خواهد بود.

پرایس می‌گوید: "هرگونه تلاش برای نصب دولت تازه افغانستان با زور در سطح بین‌المللی پذیرفته نخواهد شد، مورد قبول مردم افغانستان نخواهد بود و ایالات متحده و شرکای ما در سراسر جهان با احتیاط کامل وضعیت حقوق بشر و شرایط را برای مردم افغانستان، که می‌دانیم از سال‌ها جنگ و سال‌ها خشونت رنج برده‌اند، مشاهده می‌کنند - و ما با دقت بسیار مراقب خواهیم بود تا همه تلاش خود را برای محافظت دستاوردهایی انجام دهیم که ما می‌دانیم شکننده اند، به ویژه برای دختران افغانستان، زنان آن، همچنین اقلیت‌های آن."

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه امریکا

در همین‌حال ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان می‌گوید که اولویت آنان یافتن راه حل برای مشکل‌های باقی مانده از راه گفت‌وگو و تفاهم است، و راه حل نظامی گزینه‌ی آخر آنان می‌باشد.

اما حمدالله محب٬ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته گفته بود كه طالبان به صلح باور ندارند و می‌خواهند با زور قدرت را به دست گیرند.

همچنین روز چهارشنبه راس ویلسون شارژدافیر سفارت امریکا در کابل از طالبان خواست که خشونت را کاهش دهند و در میز گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند.

جنرال سکات میلر٬ فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز در یک نشست خبری در هفته جاری به طالبان هشدار داد که اگر می‌خواهند از حمله‌های هوایی آنان در امان بمانند، باید خشونت‌ها را متوقف کنند.

از سویی هم انتونی بلینکن٬ وزیر امور خارجه امریکا با وزیران امور خارجه ازبیکستان و تاجیکستان در پیوند به افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.

امریکا که می‌خواهد همه نیروهایش را تا یازدهم سپتمبر از افغانستان بیرون بکشد، به این هدف دنبال همکاری متحدان خود در آسیای مرکزی است.

انتونی بلینکن٬ وزیر خارجه امریکا (راست) با عبدالعزیز کاملوف٬ وزیر خارجه ازبیکستان
انتونی بلینکن٬ وزیر خارجه امریکا (راست) با عبدالعزیز کاملوف٬ وزیر خارجه ازبیکستان

انتونی بلینکن در یک نشست خبری مشترک با عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبیکستان، گفت که آنان منافع مشترکی در امنیت منطقه به ویژه افغانستان دارند.

در شمال افغانستان طالبان برخی ولسوالی‌های مرزی با ازبیکستان و تاجیکستان را تصرف کرده‌اند که این می‌تواند تهدیدهای امنیتی برای هر دو کشور در آسیای مرکزی به میان آورد.

این در حالی‌ست که در این اواخر نبردها میان دولت افغانستان و طالبان افزایش یافته‌ و طالبان برخی از ولسوالی‌ها را تصرف کرده‌اند، آن‌چه حکومت افغانستان آن را عقب‌نشینی تاکتیکی می‌نامد.

XS
SM
MD
LG