لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

افغانستان سومین کشور کم‌کار در جلوگیری از قاچاق انسان در جهان


آرشیف٬ مهاجران بازداشت شده در بوسنیا
آرشیف٬ مهاجران بازداشت شده در بوسنیا

وزارت امور خارجه امریکا در گزارش تازه‌اش افغانستان را در کشورهای رده سوم قرار داد که در کار مبارزه با قاچاق انسان کم کاری کرده اند.

وزارت امور خارجه امریکا با نشر گزارش تازه‌یی افغانستان را در رده سوم کشورهایی قرار داده است که با قاچاق انسان برخورد جدی نکرده.

در گزارش ۶۴۴ صفحه‌یی سالانهٔ وزارت خارجهٔ امریکا درباره چگونگی وضعیت مبارزه با قاچاق انسان ۱۵ صفحهٔ آن به افغانستان اختصاص یافته است.

در این گزارش که ناوقت پنجشنبه (اول جولای) نشر شد٬ آمده است که حکومت افغانستان با پیگرد قانونی و محكوم كردن برخی از اعضای نهادهای امنیتی به دلیل بچه‌بازی، بركناری برخی كودكان سرباز از صفوف نیروهای امنیتی و برداشتن گام‌های دیگر اقدام‌‌هایی برای مبارزه با قاچاق انسان انجام داده‌‌، اما هنوزهم حداقل معیارهای لازم برای از میان بردن قاچاق را برآورده نکرده‌است.

این گزارش وزارت امور خارجه امریکا از ادامهٔ استخدام و استفاده از کودکان در صفوف نیروهای امنیتی بدون مجازات عاملان آن نگرانی کرده است.

کری جانستون، سرپرست اداره نظارت و مبارزه با قاچاق انسان ایالات متحده در نشست خبریی ناوقت روز پنجشنبه در وزارت امور خارجهٔ امریکا گفت که کشورش تلاش می‌کند همکاری‌هایش را با حکومت افغانستان در این راستا ادامه دهد.

جانستون می‌گوید: "همان‌طوری‌که ایالات متحده نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کشد، ما به حمایت از آینده صلح‌آمیز، باثبات، آینده‌ای که مردم افغانستان خواهان و شایسته آن هستند، ادامه خواهیم داد و از ابزار دیپلماتیک، اقتصادی و کمک کامل خود استفاده خواهیم کرد، به شمول حمایت از دولت افغانستان برای مبارزه با قاچاق انسان و مراقبت از قربانیان قاچاق در افغانستان."

این وزارت کمبود منابع دولت و ناامنی را موانع سد راه اجرای قانون‌های مبارزه با قاچاق انسان دانسته‌است.

وزارت خارجه امریکا در این گزارش خواستار پیگرد قانونی همه متهمان قاچاق مشمول مقام‌های نظامی، محکومیت مجرمان و جلوگیری از استخدام کودکان و استفاده غیرقانونی از آنان در نیروهای امنیتی شده‌است.

سفارت امریکا در کابل نیز در توییتی نوشته که اگرچه‌ آنان تلاش حکومت در راستای پاسخ‌گویی مجرمان قاچاق انسان به ویژه آنانی که در سمت‌های رسمی هستند را می‌پذیرد اما باید برای جلوگیری از قاچاق، محافظت از قربانیان، پایان دادن به بچه‌بازی و جلوگیری از استخدام کودکان سرباز اقدام‌های بیش‌تری صورت گیرد.

حکومت افغانستان نیز اقدام‌های انجام شده در زمینه مبارزه با قاچاق انسان را بسنده نمی‌داند.

امان ریاضت٬ سخنگوی وزارت عدلیه به رادیو آزادی گفت که براساس برنامه‌ی نهادهای عضو کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان، اقدام‌هایی جدی را در سه سال آینده روی دست دارند.

ریاضت می‌گوید: "فعالیت‌های که باید در چندسال آینده انجام شود به صورت جدی در یک ترکیب نهادهای عضو کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان تهیه شده٬ این پلان سه ساله زیرنام «پلان عمل مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران» تهیه شده و اقدام‌ها در آن راستا می‌شود و به‌صورت نوبتی گزارش کارهای که در این عرصه صورت گرفته با کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان شریک می‌شود‌‌."

با این‌حال از دید مسوولان هموار بودن بستر جنگ و ناامنی در افغانستان‌ مبارزه با قاچاق انسان را در این کشور دشوار کرده‌است_موضوعی که گزارش تازهٔ وزارت خارجهٔ امریکا درباره چگونگی وضعیت قاچاق انسان بر آن مهر تایید می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG