لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

پایگاه هوایی بگرام به نیروهای امنیتی افغانستان سپرده شد


آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان در ورودی پایگاه هوایی بگرام
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان در ورودی پایگاه هوایی بگرام

پایگاه هوایی بگرام به نیروهای افغان سپرده شد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که پایگاه هوایی بگرام روز جمعه (۲ جولای) به‌گونه رسمی به آنان سپرده شد.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که نیروهای امریكایی و ایتلاف به‌گونه کامل این پایگاه نظامی را ترک کرده‌اند.

امان افزود: "نیروهای امریکایی پایگاه هوایی بگرام را به نیروهای اردوی ملی افغانستان سپرده‌اند. فعلا این پایگاه توسط وزارت دفاع افغانستان مدیریت و کنترل می‌شود و ما از این پایگاه به‌خاطر مبارزه با تروریزم، دفاع از جان و مال مردم و فراهم‌سازی امنیت بیش‌تر برای مردم استفاده خواهیم کرد."

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

شماری از رسانه‌های خارجی نیز به نقل از منابع امریكایی گفته‌اند كه پس از نزدیک به ۲۰ سال، همه نیروهای امریكایی و سربازان کشورهای عضو ناتو، پایگاه هوایی بگرام را ترک كردند.

این پایگاه، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی نیروهای خارجی در افغانستان می‌باشد که هزاران سرباز خارجی را در خود جا داده بود.

پايگاه هوایی بگرام که در شمال کابل در ولایت پروان موقعیت دارد، ظرفیت نشست هرگونه طیاره را در خود دارد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در ویب‌سایت‌اش نوشته که خروج از این پایگاه، پایان نمادین نبرد در برابر هراس‌افگنی از سوی ایتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در افغانستان است.

بربنیاد فیصله جو بایدن، رئیس جمهور امریکا خروج نیروهای این کشور از افغانستان در اول ماه می سال روان میلادی آغاز شد و در یازدهم سپتمبر پایان می‌یابد.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نوشته که پایگاه هوایی بگرام دارای دو خط پرواز است که برای پروازهای نظامی گونه‌گون استفاده می‌شد و به‌طور کل برای مرکز فرماندهی عملیات ویژه هوایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در این گزارش آمده‌است که سه رئیس جمهور امریکا، جورج دبلیو بوش، بارک اوباما و دونالد ترمپ در زمان‌های مختلف با نیروهای خارجی مستقر در این پایگاه دیدار کرده‌اند.

بربنیاد گزارش‌ها، این پایگاه در زمان سلطنت محمد ظاهرشاه در افغانستان ساخته شد و در زمان‌های مختلف از آن استفاده شده و بعداً وسعت یافته‌است.

نیروهای شوروی نیز در هنگام حمله‌شان به افغانستان از این پایگاه استفاده کردند.

با این همه طالبان در اعلامیه‌ای در واکنش به خروج نیروهای خارجی از این پایگاه گفته‌‌اند که آن‌ها این اقدام را گامی خوبی می‌دانند و خواهان خروج نیروهای خارجی از همه بخش‌های افغانستان اند.

در این اعلامیه آمده که با خروج کامل نیروهای خارجی، افغانان می‌توانند به صلح و امنیت نزدیک شوند.

خروج نیروهای خارجی از پایگاه هوایی بگرام در حالی است که جنگ در افغانستان افزایش یافته‌ و هر روز درگیری‌های شدیدی از ولایت‌های مختلف کشور گزارش می‌شود.

در همین‌حال، وزیر دفاع امریکا در گفت‌وگوی تلفونی با بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان بار دیگر بر ادامه حمایت دولت و مردم امریکا از افغانستان تأکید کرده‌است.

در اعلامیه که از سوی وزارت دفاع افغانستان نشر شده، آمده‌ که لوید آستین وزیر دفاع امریکا، نقش و توانایی‌ نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در برابر مخالفان مسلح را ستایش کرده‌ و گفته که آنان در بخش تمویل بلند مدت، تجهیز و آموزش‌های مسلکی همکار اند.

وزارت دفاع امریکا نیز در اعلامیه‌ای نوشته که لوید آستین در این گفت‌وگوی تلفونی گفته پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، این کشور از نیروهای افغان حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG