لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

نیویارک تایمز درباره تسلیم‌دهی پایگاه هوایی بگرام به نیروهای افغان نوشته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

سپردن پایگاه هوایی بگرام از سوی نیروهای امریکایی به اردوی ملی افغانستان، توجه بسیاری رسانه‌های جهان را جلب کرده.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، با نزدیک شدن زمان خروج مکمل از افغانستان، بزرگ‌ترین پایگاه به نیروهای این کشور سپرده شد.

به نوشتۀ روزنامه، تسلیم‌دهی این پایگاه پس از نزدیک به ۲۰ سال با هیاهوی کمتر و هیچ گونه مراسم علنی صورت گرفت.

فواد امان از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان روز جمعه (۲ جولای) به رادیو آزادی گفت که نیرو های اردوی ملی از پایگاه هوایی بگرام برای مبارزه با تروریزم استفاده خواهند کرد.

نیویارک تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی و افغان گزارش داده که آخرین دسته از نیرو های ایالات متحده، پنج‌شنبه شب پایگاه بگرام را ترک کردند.

در ادامه از بگرام به عنوان مرکز عملیات‌های پر هزینه امریکا در افغانستان پس از حمله‌های یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی نامبرده شده است.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال نوشته که با بحرانی شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، نیروهای امریکایی پایگاه هوایی بگرام را ترک کردند.

مقام‌های امریکایی به روزنامه گفته اند که نظامیان این کشور همراه با سلاح، مهمات، وسایط و تجهیزات‌شان، بزرگ‌ترین مرکز نظامی در افغانستان را ترک کردند. به نوشته روزنامه، اکنون مرکز نظامی نیروهای امریکایی به کابل منتقل شده.

وال ستریت ژورنال افزوده که از حالا به بعد، حمایت هوایی در افغانستان، از قطر و سایر متحدان امریکا در شرق میانه و یا هم از کشتی‌های طیاره بردار ایالات متحده در منطقه صورت می‌گیرد.

در ادامه گفته شده که اکنون موثریت عملیات هوایی کمتر خواهد شد زیرا سایر منابع از افغانستان فاصله زیاد دارند و رسیدن به این کشور ساعت‌ها زمان می‌گیرد.

  • اندیپندنت

روزنامه بریتانیایی اندیپندنت از تسلیم‌دهی پایگاه هوایی بگرام به عنوان یک اقدام تاریخی یاد کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، پایگاهی که در نزدیک به دو دهه گذشته به عنوان مرکز ماموریت‌های خارجی در افغانستان به شمار می‌رفت، اکنون از سوی نیروهای بین‌المللی به صورت کامل تخلیه شده است.

طالبان از خروج مکمل نیروهای بین‌المللی از پایگاه هوایی بگرام استقبال کرده و آن را گامی برای رسیدن افغانستان به صلح و ثبات دانسته اند.

پایگاه بگرام در دهۀ ۵۰ میلادی توسط اتحاد شوروی پیشین ساخته شد. سپس در سال ۱۹۷۹ میلادی هنگام اشغال افغانستان توسط قشون سرخ، به پایگاه اصلی این نیروها مبدل شد.

XS
SM
MD
LG