لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

جو بایدن خروج قبل از موعد تعیین شده نیروهای امریکایی از افغانستان را رد کرد


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در حال برگشت به خانه از افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در حال برگشت به خانه از افغانستان

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریكا می‌گوید، روند خروج نیروهای امریكایی از افغانستان ادامه دارد، اما طی چند روز آینده به پایان نخواهد رسید.

جو بایدن روز جمعه در یک کنفرانس خبری در قصر سفید، شایعات در مورد خروج قبل از موعد را رد کرده گفت، همۀ نیروهای امریکایی تا ۱۱ سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

اخیراً شماری از رسانه ها به نقل از مقامات امریکایی گفته بودند كه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا ۴ جولای پایان می‌یابد، اما جو بایدن در پاسخ به سؤال در این مورد گفت:"نه، ما دقیقاً در جایی هستیم که انتظار آن را داشتیم، اما من می‌خواستم اطمینان حاصل کنم که وقت کافی برای تکمیل روند کار تا سپتمبر وجود دارد. همه نمی‌توانند یک باره آنجا را ترک کنند. تا آن زمان، تعدادی عساکر خواهند بود. این روند منطقی کار در مورد کاهش نیروها با متحدان ما بوده و یک عمل غیر معمول نیست."

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

این اظهارات رئیس جمهور بایدن در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بعد از خروج روز گذشتۀ نیروهای امریکایی و سایر متحدان آن از بگرام، بزرگترین پایگاه نظامی امریكا در افغانستان، صورت گرفته است.

ایالات متحده بیشترین مأموریت‌های نظامی‌اش را از پایگاه بگرام در افغانستان انجام می‌داد. وزارت دفاع افغانستان نیز روز گذشته تأیید کرد که نیروهای امریکایی از بگرام خارج شده اند و این پایگاه را به آنها تحویل داده اند.

رئیس جمهور بایدن همچنین در مورد وضعیت امنیتی افغانستان بعد از خروج نیروهای امریکایی ابراز نگرانی کرده، اما گفت که او به توانمندی رهبران افغان اطمینان دارد و حکومت دوام خواهد کرد.

آقای بایدن روز جمعه در قصر سفید به محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز گفته، اگر ایالات متحده نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کند، اما به کمک با نیروهای امنیتی و مردم این کشور در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داد.

دیدار رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با همتای افغانش در قصر سفید
دیدار رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با همتای افغانش در قصر سفید

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در توییتر خود نوشته که روز گذشته، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ملاقات با جنرال سكات میلر قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، در مورد كمك‌های امریكا، روابط افغانستان با جامعۀ جهانی و دیدگاه‌ها در مورد حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، بحث و تبادل نظر کرده اند.

  • "نگرانی روسیه از وضعیت امنیتی افغانستان"

در این حال روسیه یکی از کشورهایست که ظاهراً به طور فزاینده‌ای در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان و ظهور اخیر طالبان در میدان جنگ ابراز نگرانی کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه در مسکو در مورد خروج ناگهانی نیروهای بین‌المللی ابراز نگرانی کرده و شماری از مقامات افغان را عامل این اقدامات به گفتۀ او "غیرمسئولانه" دانست که چنین شرایط را ایجاد کرده اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

آقای لاوروف همچنان برخی مقامات افغان را به تلاش های تأخیر در روند صلح متهم کرده گفت، این کار به گروه هایی مانند گروه دولت اسلامی موسوم داعش امکان می‌دهد تا خود را تقویت کنند.

این اظهارات وزیر امور خارجۀ روسیه در حالی صورت گرفته که حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به مسکو سفر کرده است.

رادیو آزادی تلاش کرد نظر دولت افغانستان در مورد اظهارات اخیر سرگئی لاوروف را داشته باشد اما موفق نشد.

روسیه که روابطش را با طالبان حفظ نموده و از رهبران این گروه در مسکو میزبانی کرده است، به شدت نگران وضعیت امنیتی افغانستان به ویژه در ولایات شمال این کشور است که اخیراً بسیاری از مناطق آن در کنترل طالبان قرار گرفته است.

روسیه هراس از آن دارد که مبادا گروه‌های افراطی مانند گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، تهدیدی را برای کشورهای آسیای میانه که حوزه نفوذ روسیه محسوب می‌شوند، ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG