لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

لیتوانیا: بلاروس با استفاده از مهاجرین در تلاش تلافی تحریم‌های وضع شده غرب است


شماری از مهاجران که می‌خواهند از بلاروس وارد لیتوانیا شوند
شماری از مهاجران که می‌خواهند از بلاروس وارد لیتوانیا شوند

مقام‌های لیتوانیا، می‌گویند، تعداد پناهجویانی که از بلاروس با عبور از سرحد به کشورهای بالتیک می‌آیند، اخیراً بطور چشمگیر افزایش یافته است.

ادارۀ خدمات امنیت سرحدی لیتوانیا دیروز(دوم جولای) در اعلامیه‌ای گفت که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵۰ مهاجر هنگام تلاش برای عبور غیرقانونی از سرحد بلاروس با لیتوانیا، دستگیر شده اند.

به گفتۀ این اداره، این تعداد تقریباً دو برابر بیشتر از شمار مجموعی دستگیر شدگان در امتداد سرحد با بلاروس در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

به گفته مقامات لیتوانیا، این وضعیت در نتیجۀ اقدامات سرکوبگرانۀ الکساندر لوکاشنکو، حاکم اقتدارگرای بلاروس در تلافی با تحریم‌های غرب در برابر فعالان دموکراسی و سیاستمداران مخالف مینسک، به وجود آمده است.

اداره خدمات امنیت سرحدی لیتوانیا گفته که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵۰ مهاجر هنگام تلاش برای عبور غیرقانونی از سرحد بلاروس با لیتوانیا، دستگیر شده اند.
اداره خدمات امنیت سرحدی لیتوانیا گفته که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵۰ مهاجر هنگام تلاش برای عبور غیرقانونی از سرحد بلاروس با لیتوانیا، دستگیر شده اند.

در اعلامیۀ اداره خدمات امنیت سرحدی لیتوانیا همچنان گفته شده که در حال حاضر تعداد مجموعی پناهجویان غیرقانونی دستگیر شده در امتداد سرحدات که عمدتاً شهروندان عراق هستند و از ماه جنوری تا اکنون از بلاروس وارد لیتوانیا شده اند به ۸۲۲ تن می‌رسد.

لیتوانیا ادعا می‌کند که مهاجران غیر قانونی به سرحدات این کشور به محلاتی منتقل می‌شوند که نیروهای سرحدی بلاروس، هنگام عبور آنها از سرحد به این کشور عضو اتحادیه اروپا، چشمان‌شان را می‌بندند.

بلاروس از ماه اگست سال گذشته میلادی به اینسو دستخوش آشفتگی است. از هنگامی‌که الکساندر لوکاشنکو این مرد اقتدارگرای ۶۶ ساله ادعا کرد که برای ششمین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برنده شده این حرکت باعث اعتراضات بی‌سابقه در بلاروس شده است.

لیتوانیا یکی از منتقدان سرسخت الکساندر لوکاشنکو و حامی مخالفان او بوده است.

این کشور بالتیک به سویتلانا سیخانوفسکایا که به گفته حامیانش برندۀ واقعی انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس است و شمار زیادی از فعالان دیگر که در معرض سرکوب شدید در بلاروس قرار گرفته اند، پناه داده است.

لوکاشنکو، حاکم اقتدارگرای بلاروس
لوکاشنکو، حاکم اقتدارگرای بلاروس

به نوشته مرکز خبر رادیو آزادی، شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانیا به مرکز بلاروسی‌های تبعیدی تبدیل شده است.

در هفته‌های اخیر با تشدید تنش‌ها در روابط بین بلاروس و لیتوانیا این دو کشور شماری از دیپلومات‌های همدیگر را اخراج کرده اند.

به دلیل هجوم بی‌سابقه پناهجویان، لیتوانیا از اداره خدمات سرحدی اتحادیۀ اروپا (فرنتکس) درخواست کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG