لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

۱۹ نهاد معتبر: ملل متحد موارد خشونت علیه غیرنظامیان در افغانستان را بررسی کند


شماری از محصلین پوهنتون کابل که در حمله مهاجمان مسلح زخمی شده برای درمان به شفاخانه انتقال شده اند. November 2, 2020
شماری از محصلین پوهنتون کابل که در حمله مهاجمان مسلح زخمی شده برای درمان به شفاخانه انتقال شده اند. November 2, 2020

حمایت ۱۹ نهاد معتبر ملی و بین‌المللی از خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مورد آغاز بررسی یک تیم سازمان ملل متحد از موارد جنایت علیه غیر نظامیان در این کشور.

این سازمان‌ها در نامه سرگشاده گفته‌اند که خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان موجه است و در بسیاری موارد علیه غیر نظامیان در این کشور خشونت و جنایت‌های جدی صورت گرفته است.

گیسو جهانگیری رئیس بنیاد آرمان شهر و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر به رادیو آزادی گفت که تمام این سازمان‌ها از خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پشتیبانی کرده و لازم است که سازمان ملل متحد موارد خشونت علیه غیر نظامیان را در افغانستان به گونه همه‌جانبه بررسی کند: "از اهمیت واکنش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در راستای اعاده حیثیت، پیگیری و نگرانی در ارتباط با حمله‌های هدفمند علیه اقلیت‌های مذهبی به گونه خاص هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌ها، مدافعان حقوق بشر، زنان و دختران حمایت شده و از کمیساری حقوق بشر سازمان ملل در خواست کرده که هیئت حقیقت‌یابی را به افغانستان بفرستد."

این نامه سرگشاده که به اداره عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد فرستاده شده، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، گروه عدالت انتقالی، بنیاد آرمان شهر، سازمان عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و ۱۴ نهاد دیگر حقوق بشری امضا کرده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده که از موضوعات مطرح شده توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حمایت می‌کنند و اقدام‌های لازم سازمان ملل متحد در این زمینه می‌تواند از حمله‌های مرگبار دیگر علیه غیر نظامیان در این کشور جلوگیری کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به تازگی از آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد درخواست کرده که یک گروه مستقل محققان این سازمان را برای حقیقت‌یابی موارد جنایت علیه غیر نظامیان به افغانستان بفرستد.

محمد نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
محمد نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

محمد نعیم نظری معاون این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که این بررسی خواهد توانست که اسناد و مدارک کافی در مورد عاملان جنایت بشری در افغانستان جمع‌آوری کند: "کودکان تولد نشده و نو تولد شده، زنان، زنان حامله، اماکن مذهبی، پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و مردم در جاده‌ها مورد هدف قرار گرفته‌اند. این همه در مجموع جرم‌های سنگین‌اند و نیاز است که سازمان ملل متحد این قضایا را مورد رسیدگی قرار دهد."

در عین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اعلامیه‌ای نیز گفته که مستندسازی جنایت‌ها، محافظت از جمعیت در معرض خطر، پاکسازی قومی، جبران خساره، شنیدن صدای قربانیان جنگ، جنایت علیه بشریت و آتش‌بس فوری از خواست‌های دیگری این کمیسیون است.

نوزده نهاد و سازمان ملی و بین‌المللی حقوق بشر در نامه سرگشاده مشترک نوشته‌اند که کشتار کارکنان موسسه مین‌روبی هلو ترست در بغلان، حمله بر دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا در کابل، حمله بر دانشجویان پوهنتون کابل، حمله بر زایشگاه دشت برچی در غرب شهر کابل و حمله بر عبادتگاه سیک‌ها در شوربازار کابل از موارد جدی جنایت علیه غیر نظامیان است.

در این نامه همچنین نگاشته شده که در برابر مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی حمله‌های هدفمندانه رو به افزایش است و همه این رویدادها نیاز به بررسی تیم مستقل و تخصصی بین‌المللی دارد.

سازمان ملل متحد هنوز در مورد خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و پشتیبانی نوزده سازمان معتبر ملی و بین‌المللی حقوق بشری از این خواست اظهار نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG