لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

'هشدار اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان نسبت به مصرف پلاستیک'


آرشیف، شماری از کودکان فروشنده خریطه‌های پلاستیکی در شهر کابل
آرشیف، شماری از کودکان فروشنده خریطه‌های پلاستیکی در شهر کابل

همزمان با فرارسیدن سوم جولای، روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی، اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان نسبت به مصرف پلاستیک و آسیبهای محیط‌زیستی آن هشدار داده است.

به گفته منابع این اداره، در حال حاضر ۷۰ درصد اثاثیه، تجهیزات و سایر اشیاه مورد استفاده مردم پلاستیکی است.

فضل محمد در شهر کابل میوه‌فروشی می‌کند. او روزانه صد تا یک‌صد و پنجاه کیسه پلاستیکی برای فروش میوه به مشتریانش تحویل می‌دهد.

او به رادیو آزادی گفت که این کار همیشگی او است و دیگر دکانداران اطرافش نیز در معاملات روزمره خود از همین کیسه‌ها استفاده می‌کنند.

آرشیف، فروشنده‌هایی که از پلاستیک کار می‌گیرند.
آرشیف، فروشنده‌هایی که از پلاستیک کار می‌گیرند.

او افزود: "من در این جا میوه تازه فصل می‌فروشم. برای فروش میوه تازه به مشتریان روزانه از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنم؛ چرا که چیزی دیگری وجود ندارد تا به واسطه آن میوه را به مشتری بفروشم. به نظر من، اگر کیسه‌های کاغذی باشد بهتر است."

سوم جولایی برابر است با روز جهانی بدون کیسه‌های پلاستیکی.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان به مناسبت همین روز نسبت به مصرف بی‌رویه پلاستیک هشدار داده است.

کاظم همایون، رئیس این اداره روز شنبه به رادیو آزادی گفت: "کاهش و از بین بردن اشیای پلاستیکی به یک بارگی ممکن نیست. زمانی که ما به اطراف خود نگاه می‌کنیم، هفتاد درصد اثاثیه و تجهیزات و سایر اشیا به نحوی در خود پلاستیک دارند."

محمد کاظم همایون رییس ادارۀ حفاظت از محیط زیست کابل
محمد کاظم همایون رییس ادارۀ حفاظت از محیط زیست کابل

آقای همایون گفت زیانهای اشیای پلاستیکی بسیار زیاد است و دفن کردن پلاستیک در زمین برای سالیان متمادی بر سلامت گیاهان و زندگی انسانها تاثیر می‌گذارد و حتی با عث خشکاندن ریشه درختان و تغییر چهره محیط می‌شود.

به گفته او، مواد شیمیایی و سمی که در پلاستیک وجود دارد، تاثیرات بدی بر سلامت انسان می‌گذارد. این مشکل نه تنها انسان‌های امروزی را بلکه سلامت نسل‌های آینده را نیز تهدید می‌کند.

در همین حال، شاروالی کابل گفته که برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، برنامه‌های روی دست گرفته است.

سمیرا رسا، سخنگوی شاروالی کابل به رادیو آزادی گفت: "شاروالی کابل برنامه‌های جدا گانه را به شمول برنامه‌های آگاهی عامه در جهت کاهش و جلوگیری استفاده از خریطه‌های پلاستیک از سوی شهروندان را به راه انداخت تا مردم از اضرار خریطه‌های پلاستیکی آگاهی پیدا کنند و همچنان بیش از ۸۱۲ کیلو گرام خریطه تکه‌ای برای شهروندان توزیع کرده است تا فرهنگ استفاده از خریطه‌های تکه‌ای جایگزین استفاده از خریطه‌های پلاستیکی در شهر کابل شود."

آرشیف
آرشیف

مسئولان این نهاد برآورد کرده‌اند که از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن زباله روزانه در شهر کابل، یک هزار تن پلاستیکی یا مشخصاً کیسه‌ پلاستیکی است.

اگرچه شاروالی کابل از اجرای برنامه‌های مختلف در این زمینه سخن می‌گوید، ولی هنوز هم مصرف کسیه‌های پلاستیکی در افغانستان به‌گونه گسترده‌ای رایج است.

XS
SM
MD
LG