لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

افشای نامه مترجمان لیتوانیایی در غور زندگی آنان را باخطر روبه‌رو کرده است


افشای نامه مترجمان لیتوانیایی در غور زندگی آنان را بیشتر در خطر انداخته است.
افشای نامه مترجمان لیتوانیایی در غور زندگی آنان را بیشتر در خطر انداخته است.

افشای نامه مترجمان لیتوانیایی در غور زندگی آنان را بیشتر در خطر انداخته است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه دوهفته پیش نخست وزیر لیتوانیا به رسانه‌های محلی گفته بود افراد که با نیروهای آنان همکاری کرده اند کشورلیتوانیا به آنان پناهندگی میدهد.

خبرگزاری فرانسه گفته بود این کشور عضو اتحادیه اروپا این هفته نامه‌ای را از سوی ۱۲ ترجمان افغان که در ولایت غور با آنان کار کرده اند دریافت کرده.

گل رحمان فراز بیشتر از ۳ سال مشاور فرهنگی و مترجم نیروهای لیتوانیا در ولایت غور بوده می‌گوید: "وضعیت زندگی ما پس از خروج نیروهای لیتوانیا از ولایت غور، نگران کننده بوده و است و همیشه با تهدیدهای زیادی روبرو بوده ایم."

پیمانکاران افغان که با مأموران ناتو کار می‌کردند.
پیمانکاران افغان که با مأموران ناتو کار می‌کردند.

فراز اکنون کارمند یکی از ادارات دولتی غور است. او می‌گوید که از سوی گروه طالبان چند بار تهدید به مرگ شده.

او و ۱۱ همکارش یک ماه قبل به آدرس کشور لیتوانیا نامه نوشتند و گفتند که با خروج نیروهای بین‌المللی زندگی‌شان در خطر است.

آنان در این نامه خواستار پناهندگی در کشور لیتوانیا شدند.

او گفت: "هراس که ما فعلن داریم این است که مبدا شهر فیروزکوه توسط طالبان تصرف شود همانند ولسوالی‌ها چون در آن وقت اولین قربانی گروه طالبان در ولایت غور ما خواهیم بود."

یکی دیگر از این مترجمان که به دلیل تهدید‌ها نمی‌خواهد از او نام برده شود به رادیو آزادی می‌گوید که پس از نشر این خبر اکنون بیشتر از گذشته تهدید می‌شود.

او می‌گوید: "پس از نشر آن خبر بر علاوه گروه‌های افراطی که تمرکز و توجه‌شان جهت هدف قرار دادن ما است حتا اکنون افراد بومی و محلی با یک دید بسیار بدی به ما نگاه می‌کنند و می‌گویند که اینها کسانی هستند که با خارجی‌ها کار کرده اند و جاسوسان خارجی‌ها هستند."

طالبان در ۱۷ جوزا با نشر اعلامیه گفته اند که با افرادی که به حیث ترجمان با خارجی‌ها کار کرده اند، کاری ندارند، اما گلرحمان فراز و همکارانش سندهایی در دست دارند که بارها از سوی طالبان به مرگ تهدید شده‌اند.

شماری ازجنگجویان گروه طالبان در افغانستان
شماری ازجنگجویان گروه طالبان در افغانستان

این سند‌ها شامل نامه‌های تهدیدآمیز و تماس‌های تلفنی بوده اند.

تیم بازسازی ولایتی لیتوانیا درسال۲۰۰۵ میلادی در چارچوب نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت یا آیساف در شهر فیروزکوه آغاز به فعالیت کرد و تا سال ۲۰۱۳ میلادی کار کرد.

اینگریدا شیمونیته، نخست وزیر لیتوانیا حدود دوهفته پیش به خبرگزاری فرانسه گفت که این ترجمان‌ها کسانی اند که به نیروهای لیتوانیایی کمک کرده اند و در عوض کمک کردن به آنها افتخاری برای کشورش خواهد بود.

گابریلیوس لندز برگیس، وزیر خارجه لیتوانیا پذیرش این ترجمانها را «تصمیم مسئولانه و درست» عنوان کرد و به رسانه‌های محلی گفته که کشورش به این ترجمان‌ها پناهندگی خواهد داد.

گابریلیوس لندز برگیس، وزیر خارجه لیتوانیا
گابریلیوس لندز برگیس، وزیر خارجه لیتوانیا

در چند هفتۀ اخیر ترجمان‌های قوای خارجی در کابل و بلخ تظاهرات برپا کرده از نیروهای خارجی و کشورهایی‌که با آنان کار کرده اند خواستند که آنان را تنها نگزارند.

جوبایدن رئیس جمهوری ایالات متحده نیز گفته که واشنگتن افغان‌هایی را که با اردوی امریکا کمک کرده اند تنها رها نخواهد کرد.

تاریخ خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو تا ۱۱ سپتمبر تعیین شده، اما جین ساکی، سخنگوی قصر سفید روز جمعه گفت که ممکن است این پروسه در ماه آگست تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG