لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

شورای امنیت: از پایگاه بگرام برای راه اندازی عملیات‌های ویژه استفاده می‌شود


آرشیف، پایگاه هوایی بگرام
آرشیف، پایگاه هوایی بگرام

شورای امنیت ملی افغانستان گفته که از پایگاه نظامی بگرام به عنوان پایگاه عملیات‌های ویژه استفاده می‌شود.

با پایان ماموریت بیست ساله نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان بزرگترین پایگاه نظامی نیروهای امریکایی به ارتش افغانستان واگذار شد.

اردوی افغانستان آماده می‌شود از این پایگاه عملیات‌های ویژه را راه‌اندازی کند.

شورای امنیت ملی این کشور در اعلامیه‌ای نوشته که آماده است افزون بر پایگاه نظامی بگرام، مسوولیت پایگاه‌ها و مرکزهای دیگر که از سوی هم‌پیمانان جهانی افغانستان در این کشور رهبری می‌شوند را برعهده گیرد.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که نیروهای ارتش مسوولیت این پایگاه را به گونه کامل برعهده گرفته‌اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

امان می‌گوید: "پایگاه هوایی بگرام بگونه رسمی و کامل به وزارت دفاع افغانستان سپرده شده است. نیروها اردوی ملی به اندازه کافی در آن مستقر شده‌اند. کنترول پایگاه را بر دوش دارند. وزارت دفاع بر اساس برنامه مشخص می‌خواهد از این پایگاه برای راه‌اندازی عملیات‌های اوپراتیفی و نظامی و در راستای مبارزه با تروریزم استفاده موثر کند."

از سوی دیگر، خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده که نیروهای امریکایی شب جمعه گذشته بدون اطلاع نیروهای دولتی افغانستان و پس از قطع برق پایگاه، این پایگاه مهم نظامی را ترک کردند.

براساس این گزارش، نیروهای اردو حدود دو ساعت بعد از خروج نیروهای امریکایی اطلاع یافتند. گزارش به نقل از یک افسر ارتش نوشته که پیش از ورود نیروهای افغان به پایگاه، شماری از دزدان، اتاق‌ها و انبارهای این پایگاه بزرگ را غارت کرده بودند.

پایگاه نظامی بگرام بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان بود - پایگاهی که با حضور صدهزار سرباز امریکایی بیشتر عملیات‌های هوایی و زمینی از آن در برابر هراس‌افگنان راه‌اندازی می‌شد.

خوش‌بینی‌ها بر این است که واگذاری این پایگاه به نیروهای امنیتی کمک خواهد کرد که در پیکار با هراس‌افگنی بهتر عمل کنند.

آرشیف، میدان هوایی بگرام
آرشیف، میدان هوایی بگرام

عبدالوهاب وردک، فرمانده پیشین نیروهای هوایی افغانستان درباره اهمیت استراتیژیک این پایگاه گفت: "میدان هوایی بگرام یک میدان با اهمیت و با ارزش در افغانستان بود و هنوز است. این میدان برای ظاهر شاه، داوود خان، حزب دموکراتیک خلق که قدرت را گرفت، مجاهدین و طالبان با اهمیت بود. این میدان مرکز سیستم دفاعی افغانستان بود. در این میدان طیاره‌های جت، بمب‌افگن‌ها، رادار دافع هوا و دیگر بخش‌ها موجود بود. یک فابریکه بسیار قوی و کلان برای ترمیم هلیکوپتر، طیاره‌های ترانسپورتی و دیگر و سایط بودند که تقریبا دو و نیم تا سه هزار نفر در آن کار می‌کردند."

این پایگاه در سال ۱۹۵۰ به کمک شوروی پیشین ساخته شد و در ۲۰ سال گذشته بزرگ‌ترین پایگاه نظامی امریکا و ناتو در افغانستان بود.

پایگاه نظامی بگرام، در شمال کابل پس از رویداد مرگبار یازدهم سپتمبر و حمله نظامی امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ از مرکزهای مهم نظامی امریکا در این کشور شد.

امریکا این پایگاه بزرگ نظامی را که پس از سقوط حکومت نجیب‌الله، رئیس جمهور پیشین و حاکمیت طالبان در آن چیزی باقی نمانده بود، بازسازی و به مرکز رهبری عملیات‌ هوایی خودش و زندان هزاران جنگجوی گروه طالبان و القاعده تبدیل کرد.

این پایگاه پیش از جنگ‌های داخلی و حاکمیت طالبان با بمب‌افگن‌ها، جنگنده‌ها، هلیکوپترها وطیاره‌های ترانسپورتی دیگر مجهز بود.

مسوولیت این پایگاه با بخشی از تجهیزات آن به نیروهای دولتی افغانستان واگذار شده، اما دیده شود که در اوضاعی که میدان نبرد در این کشور بیشتر از گذشته داغ شده است، نیروهای دولتی افغانستان از این پایگاه برای عقب‌زدن این نا‌امنی چگونه کار خواهند گرفت.

میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله
میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله

میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله می‌گوید: "بگرام بزرگ‌ترین میدان هوایی افغانستان است، از لحاظ نظامی این میدان یک میدان کاملاً معیاری با استحکامات کاملا قوی توسط شوروی وقت ساخته شده بود و در چوکات اهداف استراتیژیک دولت‌ها این میدان مورد استفاده قرار می‌گرفت. تاسیسات بسیار ضروری و استندرد داشت، فابریکه داشت، ترمیم گاه داشت و مسایل حفظ و مراقبت، مدیریت پروازها، کنترول پروازها و همه چیز در آن جا صورت می‌گرفت."

واگذاری کامل مسوولیت این پایگاه به نظامیان افغان نشانه‌ی از نزدیک‌شدن خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان است؛ روندی که آمریکا و متحدانش تا ۱۱ سپتمبر به آن پایان خواهند داد.

XS
SM
MD
LG