لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

افزایش نبردها در افغانستان؛ نگرانی و امیدواری‌ها از خیزش‌های مردمی


آرشیف، شماری از نیروهای خیزش مردمی در ولایت پروان
آرشیف، شماری از نیروهای خیزش مردمی در ولایت پروان

با افزایش حمله های طالبان، صدها تن در هرات علیه این گروه بسیج شده‌اند.

والی هرات می‌گوید که تمام امکانات و تجهیزات جنگی در اختیار نیروهای خیزش مردمی برای مقابله با طالبان قرار داده می‌‎شود.

او تأکید دارد که روند جذب نیروهای خیزش مردمی با دقت انجام می‌شود، تا جلو حمله‌های احتمالی این نیروها بالای نیروهای دولتی گرفته شود.

ده‌ها تن در ولسوالی گذره هرات سلاح برداشته و آماده مقابله با حمله‌های طالبان شده‌اند. آنان خود را نیروی خیزش مردمی می‌گویند.

جواد ۲۹ ساله یکی از آ‌ن‌هاست: "علیه طالب سلاح برداشتم. امروز کار طالب به جای رسانده که سرک ما، پل‌چک‌ ما مسجد ما را خراب کرد و خواهران ما را بیوه کرد و مجبور شدیم که علیه طالبان سلاح برداریم."

در کنار گذره، برخی‌ها در ولسوالی‌های انجیل و کرخ هم با گرفتن تجهیزات جنگی از حکومت، به عضویت این نیروها در آمده‌اند.

این در حالی‌است که با تسلط طالبان بر ولسوالی اوبه در اواسط ماه قبل و تشدید جنگ در ولسوالی‌های گلران، غوریان، زنده‌جان و کهسان، نگرانی هراتیان از بدتر شدن وضعیت امنیتی افزایش یافته.

سید احمد٬ باشندۀ ولسوالی کرخ هرات به رادیو آزادی گفت که برای دفاع از خود و مردم سلاح برداشته: "امروز پیکا برداشتم که از مردم و وطن خود دفاع کنم و به جلو طالب ایستاد شوم. من می‌خواهم که از وطن و مردم خود محافظت کنم و امنیت آنان را بگیرم."

در ولسوالی گذره، بیش از ۱۰۰ عضو نیروی خیزش مردمی سوار بر موترهای تیز رفتار، رینجر، تانک‌‌های هاموی و موتور سایکل مانوری را برای اعلام موجودیت‌شان راه‌اندازی کردند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخن‌گویان گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که نیروهای خیزش مردمی به‌دلیل به گفتۀ او سپری نکردن آموزش‌های نظامی و نداشتن انگیزه، تهدید جدی برای آنان نیست.

به گفته‌ی او، برخی از قوماندان‌های خیزش مردمی‌ به دلیل گرفتن پول و امکانات از حکومت افغانستان، برخی از افراد را مسلح کرده‌اند.

دیدگاه‌ها در مورد مسلح شدن شهروندان زیر هر نامی که باشد مختلف است. برخی‌ها به این باور اند که این نیروهای مسلح ممکن است در کوتاه مدت به نفع حکومت افغانستان باشند. اما برخی دیگر از ایجاد گروه‌های ملیشه نگران اند.

محمد رفیق شهیر، رئیس شورای متخصصان هرات می‌گوید: "نیروهای خیزش مردمی نگرانی‌های خود را به دنبال دارد که این افراد کنترل نشوند و ملیشه ساخته شوند و از سلاح خود علیه امنیت و برای ظلم و ستم استفاده کند. بناءً این نگرانی وجود دارد که وقتی حکومت مردم را مسلح می‌کند، مسئولیت‌پذیری هم داشته باشد و این افراد را شدیداً زیر کنترل خود بیاورد."

ریاست امنیت ملی هرات گفته که بر نیروهای خیزش مردمی نظارت می‌کند. اما این ریاست نگفته که چگونه.

عبدالصبور قانع٬ والی هرات گفته که شیوه تجهیز و تمویل نیروهای خیزش مردمی را با دقت نهادهای کشفی زیر نظر دارند، تا تهدیدهای احتمالی این نیروها به حداقل برسد.

قانع می‌گوید: "شما شاهد هستید که در چندین ولسوالی مردم برای عضویت در نیروهای خیزش مردمی جمع شده‌اند و این پروسه دوام دارد. مطابق برخی از طرزالعمل‌هایی منظور شده که تشکیل نیروهای خیزش مردمی را به پیش می‌بریم و نگران نیستیم."

اما جنرال سکات میلر٬ قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان چند روز پیش به خبرنگاران گفت که اعزام ملیشه‌ها برای کمک با نیروهای افغان ممکن است که افغانستان را به سمت جنگ داخلی ببرد.

او افزود که تنها جورآمد سیاسی می‌تواند سبب برقراری صلح میان طرف های درگیر جنگ شود.

بسیاری از مردم هم همین را می‌خواهند. اما نمی‌دانند که چنین روزی چه وقت فرا خواهد رسید که به بیش از ۴۰ سال جنگ در افغانستان نقطۀ پایان گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG