لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

عالمان دینی کابل به طالبان؛ جنگ جاری ناروا در افغانستان را متوقف کنید  


آرشیف، شماری از عالمان دینی در کابل
آرشیف، شماری از عالمان دینی در کابل

ده‌ها عالم‌دینی در همایشی در کابل جنگ جاری در افغانستان را ناروا خواندند و از طالبان خواستند که هرچه زودتر جنگ را متوقف و آتش‌بس کنند.

علمای دینی جنگ جاری در افغانستان را "جنگ بیگانگان"، "مسلمان‌کشی" و "افغان‌کشی" خوانده‌اند.

آنان روز چهارشنبه در همایشی در تالار لویه جرگه از طالبان خواستند که آتش‌بس کنند.

رئیس شورای علمای کابل گفت که از نظر علمای جهان اسلام جنگ جاری در افغانستان را "فتنه" و هرچه زودتر باید پایان یابد.

عبدالقادر قانت، رئیس شورای علمای کابل گفت که از نظر علمای جهان اسلام جنگ جاری در افغانستان را "فتنه" و هرچه زودتر باید پایان یابد.

او افزود: "جنگ فعلی جنگ ذات‌البینی و جنگ افغان‌کشی است. جنگ فعلی نامشروع است. که نامشورع خوانده است؟ قرآن نامشروع گفته و سنت رسول‌الله برای ما نامشروع گفته است."

وی تاکید کرد که افغان‌ها باید با هم متحد شوند و در برابر این بغاوت و وحشت ایستاده شوند.

در این حال مفتی جمال‌الدین فایق، رئیس شورای علمای ولسوالی‌های کابل گفت که همزمان با توقف جنگ، باید مذاکرات صلح در داخل افغانستان آغاز شود.

او افزود: "ما از این جا صدا می‌زنیم که به زودی در تمام کشور آتش‌بس شود. ما علما خواهان متوقف شدن هرچه زودتر جنگ در ولسوالی‌ها هستیم. ما خواهان آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی در داخل افغانستان می‌باشیم."

آقای فایق افزود که هیئت‌های دو طرف درگیر باید‌ در برابر پروسه صلح و پیشرفت آن می‌کند شرط تعیین نکنند.

این بار نخست نیست که علمای دینی در افغانستان گردهم جمع خواستار قطع جنگ و آتش‌بس می‌شوند، بلکه قبل از این نیز شماری از علما در برخی ولایات کشور نیز چنین درخواستی مطرح کرده‌اند.

عالمان دینی و مفتی‌های عربستان سعودی، مصر، اندونیزیا و پاکستان جنگ جاری در افغانستان را ناروا خوانده و خواهان توقف هرچه زودتر آن شده بودند.

به همین گونه عالمان دینی و مفتی‌های عربستان سعودی، مصر، اندونیزیا و پاکستان جنگ جاری در افغانستان را ناروا خوانده و خواهان توقف هرچه زودتر آن شده بودند.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، خواست علما را "تلاش ناکام حکومت" دانسته است.

وی گفت که طالبان تلاش‌های زیاد کردند تا راه‌حلی برای پایان جنگ پیدا کنند و مذاکرات صلح به پیش برود، اما به گفته آقای او، حکومت این تلاش‌ها را "سبوتاژ" کرد.

از سوی دیگر محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز در نشست کابینه طالبان را مسئول وضعیت فعلی، خونریزی و خرابی‌ها در کشور دانست.

این در حالی است که در دو ماه اخیر جنگ در افغانستان شدت یافته است و طالبان مدعی هستند که بیشتر دهها ولسوالی را تصرف کرده‌اند، اما وزارت داخله گفته که مراکز برخی ولسوالی‌ها به جاهای دیگر منتقل شده و این به معنای سقوط ولسوالی‌ها نیست.

XS
SM
MD
LG