لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

دیجیتال ژورنال: طالبان اولین حملۀ شان‌را بر مرکز یک ولایت افغانستان آغاز کردند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • دیجیتال ژورنال

نشریۀ دیجیتال ژورنال به تحولات اخیر امنیتی در ولایت بادغیس توجه کرده می‌نویسد در حالیکه نیروهای امریکایی در آستانۀ خروج از افغانستان اند، روز چهارشنبه طالبان اولین حملۀ گستردۀ‌شان را بر مرکز یک ولایت در افغانستان آغاز کردند.

به نوشتۀ نشریه، از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان این بزرگ‌ترین حمله بر نیروهای افغان محسوب می‌شود.

دیجیتال ژورنال می‌نویسد که روز چهارشنبه درگیری‌های شدید در شهر قلعه نو، مرکز بادغیس، در شمالغرب افغانستان آغاز شد و جنگجویان طالبان کنترول دفترهای پولیس و ریاست امنیت ملی آن را ولایت بدست گرفته اند.

به نوشتۀ نشریه، با آغاز خروج کامل نیروهای امریكا و ناتو از افغانستان، طالبان با تصرف ده‌ها ولسوالی نگرانی‌هایی را در مورد ایجاد بحران در افغانستان به وجود آورده اند، اما با حمله به شهر قلعۀ نو در بادغیس، اولین باریست که طالبان تلاش می‌کنند که یک مرکز ولایت را تصرف کنند.

حُسام‌الدین شمس والی بادغیس دیروز به رادیو آزادی گفت که با حملۀ طالبان بر شهر قلعه نو مرکز این ولایت دفع شده و جنگجویان طالبان با دادن تلفات سنگین از شهر عقب‌نشینی کرده اند.

وزارت دفاع افغانستان هم با نشر خبرنامه‌ای گفته که شهر قلعۀ نو مرکز بادغیس از وجود طالبان پاکسازی شده. به گفتۀ این وزارت در جریان تصفیۀ ساختمان‌های قوماندانی امنیه، ادارۀ امنیت ملی و زندان قلعۀ نو به جنگجویان طالبان تلفات سنگین رسیده است.

بادغیس در شمالغرب افغانستان در کنار ولایت هرات موقعیت دارد که با ایران همسرحد است.

نشریۀ دیجیتال ژورنال از قول وزارت خارجۀ ایران می‌نویسد که گفته است، پس از توقف گفتگو‌ها بین دو طرف درگیر در دوحه پایتخت قطر، روز چهارشنبه یک هیئت دولت افغانستان با نمایندگان طالبان در شهر تهران ملاقات کرده است.

مجلۀ تایم نیز در مقالۀ تفصیلی به تحرکات اخیر طالبان در افغانستان توجه کرده می‌نویسد که ایالات متحدۀ امریکا در حال ترک افغانستان است، طالبان در حال پیشروی هستند و در حال حاضر آموزش دختران و زنان افغانستان در معرض خطر قرار دارد.

  • تایم

مجلۀ تایم به سرنوشت نادیه، یک معلم زن پرداخته که بعد از اعلام جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در مورد خروج همه نیروهای امریکایی تا ۱۱ سپتمبر سالجاری از افغانستان، یک مقام ارشد محلی برایش گفت که بیشتر احتیاط کند. نادیه با در نظر داشت تهدید به زندگی خود و خانواده‌اش، تصمیم گرفت که دیگر کار نکند.

در مطلب آمده که در حالیکه ایالات متحدۀ امریکا و متحدانش در ناتو، نیروهای نظامی و قراردادی‌هایشان را از افغانستان خارج می‌کنند تا به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان دهند، ترس در مورد آنچه که بعداً در این کشور اتفاق خواهد افتاد، در حال افزایش است.

به نوشتۀ مجلۀ تایم، بسیاری از افغان‌ها می‌گویند که احتمال دارد که طالبان از راه توافق تقسیم قدرت یا از طریق زور به قدرت برگردند و هراس از آن وجود دارد که سیستم تفکیک جنسیتی اواخر دهه ۱۹۹۰ دوران حکومت این گروه را دوباره بر زنان و دختران تحمیل کنند که به اساس آن زنان و دختران افغان از تقریباً همه کارها به شمول حق رأی و دسترسی به تحصیل منع شده بودند.

XS
SM
MD
LG