لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

سایه نبردها در بادغیس بر گفتگوی میان افغانان در ایران


نشست میان افغانان به میزبانی وزیر خارجه ایران در تهران
نشست میان افغانان به میزبانی وزیر خارجه ایران در تهران

اگرچه جنگ در قلعه نو، نشست دیروز گفتگوی میان افغانان در تهران را زیر سایۀ خود قرار دارد ولی جواد ظریف، وزیر خارجه ایران طرفین را ترغیب کرد که برای آیندۀ کشور خود تصمیم بگیرند.

هم‌زمان با تدویر این نشست در تهران جنگ شدید در جریان روز در قلعه‌نو مرکز بادغیس رخ داد و مقام‌های دولتی اواخر دیروز (۱۶ سرطان) گفتند که حمله طالبان را عقب زدند.

ازجانب دولت افغانستان یک هیئت شورای عالی مصالحۀ ملی به شمول یونس قانونی، معاون رئیس جمهور سابق و از سوی طالبان یک هیئت به رهبری شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر در این گفتگوها اشتراک داشتند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت که این نشست به منظور اعتماد سازی تدویر یافته است.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

انوری می‌گوید: "این نشست به منظور تقویت اعتماد میان دو طرف مذاکره کننده و اعلام حمایت از این روند تدویر شده، در این نشست از هردو طرف مذاکره دعوت شده تا در آن اشتراک کنند. کشور ایران منحیث یک همسایۀ تاثیر گذار روی روند صلح افغانستان می‌تواند که در تامین صلح پایدار و باعزت در افغانستان نقش مهم داشته باشد."

این گفتگوها میان نمایندگان طرفین درگیر جنگ، ادامه مذاکرات قطر پنداشته می‌شود که در ماه سپتمبر گذشته آغاز شد و با وجود چندین نشست پیشرفت خیلی اندک داشته است.

رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ این کشور از طرفین استقبال کرده، آن‌ها را تشویق کرد تا امروز تصمیم‌های دشواری برای آیندۀ کشور خود اتخاذ کنند.

او گفت: "برگشت به میز گفتگوی بین‌الافغانی و پابندی به راه حل سیاسی بهترین گزینه است."

آقای ظریف در توییتی اواخر دیروز نوشت که او میزبان یک نشست مهم در یک زمان حساس و با حضور هیئت‌های عالی‌رتبۀ افغانستان بود.

او افزود که امروز مردم افغانستان می‌توانند بدون مداخله و تحمیل خارجی برای آیندۀ خود تصمیم بگیرند.

اما حملۀ دیروز طالبان به قلعۀ‌نو نشست تهران را زیر سایه خود قرار داد و چنین به نظر رسید که برای رسیدن به یک حل سیاسی باید راه دورتری پیموده شود.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس اواخر دیروز به رسانه‌ها گفت که حمله طالبان به قلعۀ‌نو عقب زده شد و تلفات سنگین به مهاجمان وارد شد.

آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، عملیات نیروهای امنیتی افغانستان

وضعیت نامطمین تلاش‌های صلح در افغانستان روی اوضاع ایران هم تاثیر می‌گذارد که بر اساس ارقام ملل متحد میزبان حدود دو میلیون مهاجر افغان است.

اگر افغانستان به جنگ داخلی دیگری فرو رود، امکان دارد یک موج از مهاجران افغان به ایران سرازیر شوند که اکنون هم زیر تعزیرات امریکا قرار دارد.

ازسوی دیگر آژانس خبررسانی نیمه دولتی ایسنا گزارش داد که وزیر خارجۀ هند در راه سفرش به مسکو عصر دیروز وارد تهران شد و با رئیس جمهور منتخب و وزیر خارجه ملاقات کرد.

روزنامه هندوستان تایمز روز چهارشنبه گزارش داد که سوبر امانیام جی شنکر سفری به مسکو از طریق تهران خواهد داشت که تحولات افغانستان در آجندای گفتگوهای وی اولویت دارد.

XS
SM
MD
LG