لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

هشت صبح: طالبان و دولت به استقلالیت رسانه‌ها احترام بگذارند


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل
  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است که طالبان و دولت باید به استقلالیت رسانه‌ها احترام بگذارند.

روزنامه به یک نشست مشورتی در کابل درباره پوشش خوب و قانون‌مند رسانه‌ها در افغانستان اشاره می‌کند که از رسانه‌ها خواسته شد که منافع ملی را در شرایط حساس کنونی در نظر بگیرند و اطلاعات را به روشی حساس منتشر کنند، در غیر آن مجازات خواهند شد.

روزنامه نوشته، مقام‌های حکومت درحالی این اظهارات را بیان می‌کنند که طالبان در مناطق تحت کنترل خود بر رادیوهای محلی محدودیت وضع کرده‌اند.

به گفته نویسنده چنین رفتاری از مقام‌های دولتی در برابر رسانه‌ها، علیه آزادی بیان، استقلال رسانه‌ها و قانون رسانه‌های افغانستان است و رسانه‌ها را محدود می‌کند.

نویسنده به عنوان مثال از ماده ۳۴ قانون اساسی افغانستان یاد کرده که آزادی بیان از هرنوع تعرض مصوون است.

روزنامه تاکید می‌کند که حکومت افغانستان باید از نظر اصول و کارکردها میان رسانه‌ها و قوه قضاییه تفاوت قایل شود. چون وظیفه رسانه‌ها تبلیغ به هیچ حزب سیاسی نیست بلکه اطلاع از اصل تعادل و بی‌طرفی است.

به گفته نویسنده، مقام‌های حکومتی می‌توانند از رسانه‌های دولتی افغانستان بخواهند تا به طور گسترده به‌نقع شان تبلیغ کنند.

  • هیواد

روزنامه هیواد نوشته است که عالمان دین افغانستان بار دیگر جنگ جاری در افغانستان را جنگ خارجی خوانده، از آن به‌عنوان کشتار مسلمانان و افغان‌ها یاد کردند.

در ادامه به نشست روز چهارشنبه عالمان دین اشاره شده که از طالبان خواسته اند، جنگ روان را خاتمه داده، آتش‌بس کنند.

روزنامه نوشته است که پیش از این، عالمان دین در کابل و برخی ولایت‌های دیگر مخالفت شان را با جنگ روان اعلام کرده و خواستار پایان سریع جنگ در افغانستان شدند.

اما اکنون هم جنگ جریان دارد و زیان زیادی به شهروندان افغانستان وارده کرده است.

نویسنده تاکید می‌کند که عالمان دین جهان اسلام باید دست به‌کار شوند، در کنار مردم افغانستان بایستند و توطیه کشتن افغان‌های بی‌گناه را برملا کنند.

  • مسیر

روزنامه مسیر تاکید کرده است که مسوولان حکومت باید به تغییرات اخیر پاسخ منطقی و مناسب بدهند.

پس از آن آمده، وضعیت امنیتی افغانستان هرروز بدتر می‌شود، طالبان هر روز ولسوالی‌های بیشتری را تصرف می‌کنند، از سوی دیگر حکومت می‌گوید که طالبان هیچ پیشرفتی نداشته اند و به زودی مناطق از دست رفته را پس خواهند گرفت.

به باور نویسنده، مشکل این است که دولت هنوز وضعیت بد را نمی‌پذیرد و می‌گوید که نه ولسوالی سقوط کرده و نه طالبان پیشرفت کرده‌اند، بلکه همه چیز خوب است.

اما نویسنده تاکید می‌کند که حکومت باید سیاست توجیه و انکار را کنار بگذارد، واقعیت را بپذیرد و به مردم واضح بگوید که در برابر این تغییرات و مشکلات بوجود آمده چه اقدامی می‌کند.

به باور این روزنامه، دولت اکنون باید گام‌های ثابت و محكمی بردارد، دست از معامله‌های بد بردارد و بر اساس منافع مردم تصمیم‌گیری كند.

XS
SM
MD
LG