لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

برآیند نشست ایران: درگیری افغانستان از راه سیاسی حل شود


نشست هیئت‌های افغانستان و طالبان در تهران
نشست هیئت‌های افغانستان و طالبان در تهران

هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هنگام دیدارشان در تهران، توافق کردند که همه تلاش خود را برای رسیدن به یک راه حل سیاسی را انجام دهند.

در نشست میان افغانی با حضور نمایندگان حکومت افغانستان، طالبان و سیاست‌مداران افغان در ایران توافق شد که درگیری افغانستان از راه سیاسی حل شود.

در اعلامیه مشترک هر دو طرف آمده "همه طرف‌ها باید تلاش خود را متمرکز به دست‌یابی به راه حل سیاسی كنند."

در این اعلامیه همه مسایل افغانستان به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و توافق شده كه جلسه‌ای را در آینده نزدیک در پیوند به میکانیزم انتقال از جنگ به صلح پایدار و دستیابی به یک نظام پذیرفته شده اسلامی برگزار کرده، به نتیجه برسند.

نشست میان افغانان در ایران با اشتراک هیئت‌های افغانستان و طالبان
نشست میان افغانان در ایران با اشتراک هیئت‌های افغانستان و طالبان

در اعلامیه نیز آمده است که هر دو طرف حمله‌ها به خانه‌های مردم، مسجدها و شفاخانه‌ها را که غیرنظامیان را هدف قرار داده و ساختمان‌های عمومی را تخریب کرده‌است، محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان آن اند.

در همین حال گروه طالبان نیز گفته است که در نشست بین‌الافغانی در تهران توافق شد که جنگ در افغانستان از راه سیاسی و مسالمت‌آمیز پایان یابد.

بر اساس اعلامیۀ منتشر شده از سوی طالبان، در نشست‌های چهارشنبه و پنجشنبه هر دو جانب با توجه به خطر‌های ادامۀ جنگ توافق کردند که همۀ تلاش‌ها برای رسیدن به حل سیاسی متمرکز شود.

محمد نعیم، یک سخنگوی گروه طالبان در این مورد بیشتر گفته: "هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه حل مسئله افغانستان نبوده و باید همهٔ تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح‌آمیز صورت گیرد."

در بخش دیگر اعلامیه آمده است که دو طرف مذاکره کننده حمله‌هایی را که سبب وارد شدن تلفات به غیر نظامیان و زیان‌های مالی به آنان می‌شود، نکوهش کردند و خواستار مجازات عاملان آن شدند.

ایران روز چهارشنبه میزبان نشست صلح با حضور نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان بود. تهران در این نشست به از سرگیری گفت‌وگوهای صلح و حل مسالمت‌آمیز منازعات تاکید کرده‌است.

آن‌سو ایالات متحده در واکنش به این دیدار، نشست میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان را سازنده می‌داند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریكا دیروز به خبرنگاران گفت كه هرچند امریکا با ایران درمورد برگزاری چنین نشست‌ها چیزی نگفته اما همیش گفته‌‌است که كشورهای منطقه باید از روند صلح افغانستان به روش مثبت حمایت كنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا

پرایس می‌گوید: "ایران نشستی میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان برگزار کرده است. این چیزی است که ما همیشه گفته‌ایم، همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه در آینده افغانستان سهیم هستند.
آن‌ها باید از راه‌های مثبت و سازنده برای ایجاد صلح و یا کمک به مردم افغانستان استفاده کنند. ما می‌دانیم که اجماع منطقه‌ای برای صلح پایدار و در حمایت از روند صلح به رهبری افغانستان مهم است."

سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز هشدار داد که هیچ گروهی نمی‌تواند با زور در افغانستان به قدرت برسد و حمایت افغانان و جامعه جهانی را نيز به‌همراه نخواهد داشت.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان و دفتر سیاسی طالبان تأیید می‌کنند که تهران درباره صلح افغانستان بحث کرده‌است.

آن‌سو سازمان ملل متحد نیز تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوهای متوقف شده صلح را آغاز کرده است.

به همین هدف دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، افزون بر هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، با مقام‌های قطر در دوحه دیدار کرده‌ است.

یوناما در صفحه توییتر خود نوشته "خانم لاینز در این دیدارها، بر اهمیت بازگشت هرچه زودتر به میز مذاکرات صلح، حل سیاسی و پایان جنگ تأکید کرد."

دیبرا لاینز خواستار از سرگیری دوباره‌ گفت‌وگوها شده‌است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در مصاحبه‌ تازه‌اش از به قدرت رسیدن طالبان از راه جنگ ابراز نگرانی کرده است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان

قریشی گفت: "ما آن زمان نگران خواهیم بود که دو گروه دور هم جمع نشوند و راه حلی برای مشکل پیدا نکنند. پاکستان بارها گفته است که راه حل آینده سیاسی خواهد بود. این مسله با جنگ حل نمی‌شود، اگر مناطقی را اشغال می‌کنید و آن‌ها دوباره از شما پس بگیرند، خونریزی می‌شود."

این در حالی‌ست که مطلق بن ماجدالقحطانی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه قطر در جریان سفرش به کابل، افزون بر رئیس جمهور غنی، با مقام‌های دیگر افغان در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

اما با همه‌ی این تلاش‌ها مذاکرات صلح در قطر هنوزهم آغاز نشده و هیچ خبری درباره پایان جنگ شنیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG