لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

حمله دوباره طالبان بر قلعه نو با مقاومت نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است


زخمی‌های منتقل شده در شفاخانه ولایتی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس.
زخمی‌های منتقل شده در شفاخانه ولایتی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس.

مقام‌های محلی بادغیس می‌گویند که گروه طالبان بار دیگر بالای بخش‌های از شهر قلعه نو مرکز این ولایت حمله کرده اند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس می‌گوید که در کنار نیروهای امنیتی، شماری از باشندگان شهر قلعه نو نیز علیه طالبان در شهر می‌جنگند.

مقام‌ها درشفاخانه ولایتی بادغیس می‌گویند درجریان درگیری‌های دو روز اخیردست کم شصت تن از غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان زخم برداشتند.

زخمی های منتقل شده در شفاخانه ولایتی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس.
زخمی های منتقل شده در شفاخانه ولایتی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس.

یک روز پس از حمله طالبان به شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس، دوباره این شهر گواه حمله طالبان بوده است. تبادل آتش میان نیروهای دولتی و طالبان با سلاح‌های سبک و سنگین در بخش‌های از این شهر جریان دارد.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس به رادیو آزادی می‌گوید که در جریان درگیری‌های امروز حدود ۶۰ طالب جان باخته‌اند و اجساد‌شان در میدان نبرد باقی مانده است.

او اما آماری از تلفات نیروهای دولتی ارائه نمی‌کند.

او می‌گوید: "امروز ساعت ۱۰:۰۰ مخالفین مسلح حملات گسترده و تهاجمی را بالای شهر قلعه نو از سه جهت راه‌اندازی کرده اند، به ویژه در مربوطات حوزه‌های امنیتی دوم، سوم و پنجم از این نقاط به داخل شهر رخنه کرده بودند. نیروهای امنیتی و دفاعی ما در اسرع وقت به موقعیت رسیدند و پس از جنگ رو در رو هم به دشمن تلفات وارد شده و هم دشمن در حال شکست و فرار است."

پس از حمله دوباره طالبان به شهر قلعه نو، دوکان‌ها مسدود شده و مردم به خانه‌های خود پناه برده‌اند.

ناصر امانی، یکی از ساکنان شهر قلعه نو است. او مدعی است که گروه طالبان از خانه اش به عنوان سنگر در جنگ با نیروهای دولتی استفاده کرده اند.

او افزود: "امروز صبح بدون درگیری گروه طالبان به ناحیه پنجم شهر قلعه نو حمله کردند و از خانه‌های مردم به عنوان سنگر جنگ استفاده کردند. حتی به خانه خود ما افراد طالبان آب و نان خوردند و در بلندمنزل ما گزارش دهی به فرماندهان‌شان داشتند، به هر حال به خانه ما حضور داشتند و برای طالبان مخابره شد و به شهر قلعه نو رفتند."

هم چنین بازار چوب فروشی در شهر قلعه نو نیز آتش گرفته و بخش‌هایی از خانه‌های مسکونی و دکان‌ها آسیب دیده است.

آتش‌سوزی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس
آتش‌سوزی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس

ساکنان محل در بادغیس به رادیو آزادی می‌گویند که برخی از اقوام‌شان از ترس حملات طالبان به شهر هرات پناه برده‌اند و هم چنین وحشت در میان ساکنان شهر قلعه نو ایجاد شده است.

شمیل احمد مشعل، یکی از خبرنگاران بادغیس هشدار می‌دهد که تاخیر در کمک رسانی باعث سقوط کامل شهر قلعه نو به دست طالبان خواهد شد.

او گفت: "امروز طالبان وارد شهر قلعه نو شدند و درگیری شدید بالای لوای اردو ملی، فرماندهی پولیس و کندک ریزرف و هم اکنون هم جنگ در شهر قلعه نو ادامه دارد. من به این باور هستم که اگر در زودترین فرصت نیروهای کمکی و نیروهای هوایی در شهر قلعه نو مستقر نشوند، ما شاهد از دست دادن حتی قومندان امنیه، کندک ریزرف و بخش‌های از لوا خواهیم بود."

مسئولان صحی بادغیس می‌گویند که روند انتقال زخمیان به شفاخانه شهر قلعه نو جریان دارد.

یکی از خمی‌های منتقل شده در شفاخانه ولایتی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس .
یکی از خمی‌های منتقل شده در شفاخانه ولایتی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس .

پادشاه خان ناصری، رییس شفاخانه قلعه نو می‌گوید که تاکنون حدود ۶۰ تن زخمی و ۱۳ جسد به این شفاخانه منتقل شده است. او می‌افزاید که در میان کشته شدگان هفت نفر ملکی شامل هستند، اما هویت دیگر کشته شدگان به دلیل شدت جراحت معلوم نیست.

او گفت: "از شروع جنگ داخل شهر قلعه نو که دو روز می‌گذرد، تقریباً در حدود ۶۰ نفر زخمی وارد شفاخانه شده و زخمیان شامل سه تا زن، سه تا طفل و مجموعاً فوتی که در داخل یخچال‌ها هستند، ۱۳ نفر هستند."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که نیروهای دولتی افغان به مناطق تحت کنترل‌شان در نواحی شهر قلعه نو قصد پیشروی دارند و آنان از این مناطق دفاع می‌کنند.

او حضور جنگجویان طالب در مرکز شهر قلعه نو را تکذیب می‌کند.

روز گذشته نیز جنگجویان طالبان تا بخش‌های از مرکز شهر قلعه نو پیشروی داشتند و پس از درگیر شدن با نیروهای دولتی شهر را ترک کردند.

باشندگان بادغیس می‌گویند که کمربندهای امنیتی شهر به شدت ضعیف شده و گروه طالبان هر زمان خواسته باشند، می‌توانند که به شهر قلعه نو حمله کنند.

بادغیس در شمال غرب کشور جز ولایت‌های به شدت ناامن شمرده می‌شود. حسام‌الدین شمس والی بادغیس می‌گوید که شش ولسوالی این ولایت به‌گونه کامل در اختیار گروه طالبان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG