لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

کمیسیون حقوق بشر: طالبان در بدخشان مانع کار کردن زنان در بیرون از خانه شدند


شماری از زنان در یک کارگاه خیاطی در بدخشان
شماری از زنان در یک کارگاه خیاطی در بدخشان

مسئولان کمیسیون حقوق بشر می‌گویند، طالبان در ولایت بدخشان مانع کار کردن زنان در بیرون از خانه شدند.

آنان در ولایت بدخشان می‌گویند که جنگجویان طالب به زنانی‌که در نهادها کار می‌کنند، هشدار داده اند که پس از این دیگر کار کرده نمی‌توانند.

عارفه نوید رئیس کمیسیون حقوق بشر در ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که گروه طالبان بافرستادن اعلامیه ازطریق منابر مساجید به تمام زنان بدخشانی در مناطق زیر حاکمیت شان گفته اند که بدون محرم به بیرون از خانه نروند.

اطلاعیه ای که برای محدودسازی آزادی زنان در بدخشان از سوی گروه طالبان نشر شده است
اطلاعیه ای که برای محدودسازی آزادی زنان در بدخشان از سوی گروه طالبان نشر شده است

او می‌افزاید که سه روز قبل خانمی که در یکی از مکاتب ولسوالی بهارک مدیر بوده به دلیل این‌که موهایش در زیر چادری بلند نمایان می‌شد می‌خواستند در میان مردم شلاق بزنند، اما مردم محل مانع این‌کار شدند.

عارفه نوید نگرانی‌اش را در این مورد چنین ابراز می‌کند: "ما خیلی نگران استیم از این وضعیت، به هرکس ۱۰ فامیل تقسیمات کرده اند هرکدامش سه وقت نان باید آماده کنند. مردم غریب و بیچاره از کجا پیدا کنند تا به طالبان نان بدهند. از دکانها دیگر تیل و غذا به‌گونه رایگان می‌گرند."

عارفه نوید رئیس کمیسیون حقوق بشر در ولایت بدخشان
عارفه نوید رئیس کمیسیون حقوق بشر در ولایت بدخشان

بانو نوید می‌گوید که اکنون مکاتب به دلیل قرنطینه در این ولایت رخصت است، اما او هشدار می‌دهد که ممکن گروه طالبان مانع رفتن دختران به مکاتب گردند.

ازسویی هم شماری از بانوان بدخشانی که در بخش‌های مختلف در بیرون از خانه کار می‌کند ازاین تصمیم گروه طالبان سخت نگران هستند.

آصفه کریمی فعال حقوق زن می‌گوید که گروه طالبان مثل سال‌های قبل در دیدگاه‌شان تغییرات نیامده و می‌خواهند که زنان خانه‌نشین باشند.

او از جامعه جهانی می‌خواهد که بالای طالبان فشار بیاورند دست آورد‌های ۲۰ ساله زنان از بین نرود.

یکی از دیوارنگاری‌های بانوان در ولایت بدخشان که چندی پیش از سوی بانوان بر دیوارها نقاشی شده بود.
یکی از دیوارنگاری‌های بانوان در ولایت بدخشان که چندی پیش از سوی بانوان بر دیوارها نقاشی شده بود.

او می‌گوید: "بدون شک طالبان هرساحه از بدخشان را که گرفته اند، برای زنان قیط وشرط گذاشته اند. زنان را به نحوه شلاق زدند برای اینکه برای نیاز‌شان به بیرون رفتند. می‌گویند که حجاب بپوشند در حالیکه زنان این کار ر ا می‌کنند. زنان دیگر اجازه اصلاً بیرون شدن را ندارند وحتی برای مکتب و این روند متاسفانه از سوی طالبان در مناطق بدخشان ادامه دارد."

مانند آصفه کریمی دیگر زنان بدخشانی هم از حضور پررنگ طالبان در این ولایت و وضع کردن محدودیت برای زنان اظهار نگرانی می‌کنند.

یولدوز فعال جامعه مدنی و خبرنگار در تخار می‌گوید که با حضور طالبان او دیگر در بیرون از خانه کار کرده نمی‌تواند.

او می‌گوید: "ناامنی در شمال شرق کشور زیاد شده طالبان تمامی ولسوالی هارا گرفته اند و قراراست به شهر‌ها حمله کنند، طالبان به خانم‌ها محدودیت‌ها وضع کردند. مثلاً بدون محرم از خانه بیرون نشوند. چادری باید سر کنند ماازین ناحیه سخت نگران هستیم."

اما ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی گروه طالبان بارد این ادعاها به رادیوآزادی می‌گوید که افراد آنان هیچ محدودیت بر زنان وضع نکرده اند.

به گفته آقای مجاهد هم اکنون زنان در ساحات تحت حاکمیت‌شان در بخش‌های صحی و نهاد‌های خارجی کار می‌کنند و او ادعا می‌کند که زنان این محدویت را بر خود وضع کرده اند.

هچمنان آقای مجاهد این اعلامیه را جعلی می‌گوید.

در ولایت بدخشان گروه طالبان در کمتر از یک ماه از میان ۲۷ ولسوالی ۲۶ ولسوالی را تصرف کردند و تنها ولسوالی کران و منجان و مرکز بدخشان از سوی دولت اداره می‌شود.

پیش از این زنان بدخشان از حضور طالبان در بخش‌های این ولایت سخت نگران بودند.

XS
SM
MD
LG