لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۳

پولیس هائیتی: یک گروه ۲۸نفری در قتل رئیس جمهور مویز، دست داشته اند


آرشیف، پولیس هائیتی
آرشیف، پولیس هائیتی

پولیس هائیتی می‌گوید، یک گروه متشکل از ۲۶ کلمبیایی و دو شهروند هائیتی-امریکایی در قتل رئیس جمهور این کشور، دست داشته اند.

پولیس هائیتی دیروز (۱۷ سرطان) اعلام کرد که یک گروه متشکل از ۲۶ کلمبیایی و دو شهروند هائیتی‌امریکایی در عقب ترور جوینل مویز رئیس جمهور این کشور قرار داشته.

رئیس جمهور جوینل مویز ۵۳ ساله، در اوایل هفتم جولای در اقامتگاه‌اش در شهر پورتو پرنس پایتخت هائیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. در این رویداد همسر او نیز توسط گروهی از مهاجمان زخمی شده است.

رئیس جمهور جوینل مویز ۵۳ ساله، که در اوایل هفتم جولای در اقامتگاه‌اش در شهر پورتو پرنس پایتخت هائیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته
رئیس جمهور جوینل مویز ۵۳ ساله، که در اوایل هفتم جولای در اقامتگاه‌اش در شهر پورتو پرنس پایتخت هائیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته

لئون چارلز رئیس پولیس هائیتی در یک نشست خبری گفت، خارجی‌ها برای کشتن رئیس جمهور این کشور، به هائیتی آمده بودند.

به گفتۀ لئون چارلز، در ارتباط به این رویداد، ۱۵ شهروند کولمبیا و همچنین هائیتی‌های امریکایی، دستگیر شده اند.

رئیس پولیس هائیتی افزوده که سه تن از مهاجمان کشته شده اند و هشت تن دیگر همچنان متواری هستند.

دیگو مولانو وزیر دفاع کلمبیا گفته که ارزیابی‌هایی ابتدایی نشان میدهد که شماری از قاتلان، پرسونل سابق اردوی کولمبیا بوده اند.

مقامات تا هنوز در مورد انگیزه‌ای قتل جوینل مویز رئیس جمهور هائیتی و اینكه دستور قتل او را چه كسی صادر کرده، چیزی نگفته اند. همچنین سوالات زیاد در مورد اینکه چرا ادارۀ امنیتی رئیس جمهور نتوانسته از او محافظت کند، وجود دارد.

کشته شدن جوینل مویز هائیتی، فقیرترین کشور نیمکره غربی را به سوی آشفتگی و نابسامانی بیشتر سوق داده است.

هائیتی سالها در بحران سیاسی قرار داشته و حتی قبل از روی کار آمدن مویز در سال ۲۰۱۷ میلادی، با اعتراضات مداوم روبرو بوده است.

شماری از شهروندان کشورهائیتی
شماری از شهروندان کشورهائیتی

جوینل مویز، هائیتی را با صدور فرامین اداره می کرد، زیرا انتخابات پارلمانی این کشور در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۹ میلادی ناکام شد و در حال حاضر در هائیتی پارلمان وجود ندارد.

کلود جوزف صدراعظم موقت هائیتی، وضعیت اضطراری اعلام کرده و گفته که اکنون او مسئولیت همۀ کار‌ها را به عهده دارد.

اما جوینل مویز در اوایل این هفته آریل هنری را به حیث صدراعظم جدید هائیتی تعیین كرده بود، اما قبل از آنکه هنری حلف وفاداری یاد کند، رئیس جمهور كشته شد.

در حال حاضر این دو تن ادعای رهبری هائیتی را مطرح می کنند، اما به اساس قانون اساسی به دلیل عدم کسب رای در پارلمان، هیچ یک به حیث صدراعظم تأیید نشده اند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی هائیتی به تاریخ ۲۶ سپتمبر سال‌جاری برگزار شود.

XS
SM
MD
LG